Cyklingen får allt högre status i samhället, något som märks på såväl utbudet av cyklar och tillbehör som på den allmänna samhällsdebatten.
– För tio år sedan fanns ett stort ointresse för cykling, och rent av ett motstånd från politiskt håll. Det har ändrats totalt, idag är det allt fler som kontaktar oss och politiskt vill alla, från häger till vänster, ha mer cyklande. Intresset är stort, säger Klas Elm som ordförande för branschorganisationen Svensk Cykling. En organisation med ett enda uppdrag: att få fler att cykla.
Och visst är vi fler som cyklar, också året runt. Med ett ökat intresse för cykling kommer också ett ökat intresse för att ta hand om sin cykel, vilket enligt Klas Elm visar sig genom att snittpriset på cyklar har gått upp och att landets verkstäder får allt mer att göra.
– Tidigare fick verkstäderna fylla upp med andra typer av jobb, men nu är det alltid kö. Det hänger ihop med att vi använder cykeln mer, då vill man ta hand om den.
Nu på våren har landets cykelverkstäder sin allra stressigaste tid. Leffes cykel på Sibyllegatan är inget undantag. Här är det flera dagars väntetid för att till exempel utföra en service eller byta från vinter- till sommardäck. Det senare har blivit det allra mest förekommande i verkstaden efter en snörik vinter.
– Den som har upptäckt vilken skillnad det blir bara man byter till vinterdäck vänder inte tillbaka, säger Leffe Ahlström som äger Leffes Cykel.
De flesta som vill kolla igenom sin cykel hos Leffe lämnar in den på en så kallad ”Silverservice” för 295 kronor. Då ingår justering och smörjning av kedja, kontroll av skruvar och muttrar, kontroll av ekrar, justering och smörjning av bromsar och växlar och kontroll av belysning.
– En sådan kontroll bör alla cyklister göra åtminstone en gång om året, säger Leffe Ahlström som berättar att alltför många inte lämnar in cykeln förrän den redan är sönder.
I princip alla cykelverkstäder erbjuder i dag någon form av servicepaket som kan kännas bekvämt att köpa, och som faktiskt oftast också är ett bra erbjudande jämfört med vad det skulle kosta att göra allting enskilt. Och det kan vara bekvämt för den som inte vill eller känner sig teknisk nog att själv ta fram verktygen. Men Klas Elm på Svensk Cykling tycker att konsumenter kan göra mer service själva på sina cyklar för att hålla dem i skick.
– Den vanliga vårrustningen kan man göra mycket själv. Det är självförklarande: håll cykeln ren, se till att inget sitter löst. Viktigast är kedjan och hur den sitter fast. Håller man det rent och smort är det bra så och se till att bromsarna funkar. Kan man justera det själv så är man nästan hemma, då är det bara belysningen kvar.
Men är något trasigt ska man självklart lämna in cykeln. Då kan kostnaden överstiga det paketpris som många cykelverkstäder erbjuder, paketen inkluderar bara standardservice och ingen materialkostnad.
Det är svårt att göra en prisjämförelse när det gäller servicepaket som erbjuds. Många erbjuder ett paket för ett par hundralappar, liknande det som Leffes cykel har, medan andra tar ett betydligt högre pris. Då ingår också fler inre justeringar av cykeln. Den som ska lämna in bör därför vara noga med att kontrollera vad som ingår och kanske också be om råd från verkstaden i förväg kring vad som behövs.
– När vi tar in cykeln går vi igenom redan innan vad som behöver göras så kunden är medveten om prisnivån. Och vi hör av oss om det uppstår oförutsedd kostnad, säger Viktor Sandström på Cykelringen.