Köerna ska minska vid Flottsundsbron

Från fredag ska trafiken på Flottsundsbron flyta smidigare. Och efter mitten av oktober minskar trafikstörningarna ytterligare.

Förstärker. Tommy Lundin monterar ihop armeringsjärn som ska placeras runt en del av brokonstruktionen.

Förstärker. Tommy Lundin monterar ihop armeringsjärn som ska placeras runt en del av brokonstruktionen.

Foto: Staffan Wolters

Uppsala2016-09-12 08:59

Hårt prövade pendlare från Uppsalas södra stadsdelar och en hel del andra som brukar använda Flottsundsbron kan se fram emot kortare väntetider.

Sedan i maj har bron varit avstängd flera timmar under vardagar och helger. Orsaken är att en ny bro ska på plats och den provisoriska bro som nu används har ibland stängts för att båtar ska kunna passera.

Men från och med den 16 september blir det bara endast enstaka brostängningar och då för större båtar. En månad senare, efter den 14 oktober, blir det helt stopp för båttrafiken.

– Det kommer att innebära stora förbättringar för fordonstrafiken över bron, säger Michael Eriksson, gatuchef i Uppsala kommun.

Helt fritt fram blir det dock inte för bilisterna. Den provisoriska bron som nu används har bara en fil och fram till april 2017, då den nya bron ska vara klar, lär folk ibland få vänta på sin tur vid ljussignalerna. Läget har i alla fall förbättrats sedan i vintras då väntetiderna kunde ligga på 20 minuter och en del stressade trafikanter körde mot rött.

Men bättre kalibrerade trafikljus och radar som slår om till grönt när det saknas mötande trafik har skapat bättre trafikflöde.

UNT besöker brobygget en strålande septembermorgon. Bygget av den nya bron är i full gång och den här dagen ska ett tiotal tjocka plaströr dras under Fyrisån.

Det hela är en avancerad operation. Rören förs ner i marken vid östra stranden, dras sedan ner till ett djup av nio meter under åns botten och kommer upp genom marken på västra sidan. Inuti rören ska sedan ledningar för el, styrsignaler för broöppningen och annat dras in.

De 150 meter långa svarta plaströren är utlagda på en åker nära strandkanten medan ändarna pressas in i ett hål i marken centimeter för centimeter. Det ser en smula surrealistiskt ut.

Projektledaren Mikael Andersson som övervakar inmatningen av rören kan konstatera att manövern går som planerat. Han säger att brobygget överlag är en komplicerad historia.

– För att den nya bron ska ligga stabilt har vi varit tvungna att borra ner ett hundratal pålar i leran till ett djup av 50-60 meter där de vilar mot berggrunden, berättar han.

Med tanke på att den nya klaffbron enligt planerna ska hålla fram till ungefär år 2130 krävs en solid konstruktion.

Mitt i allt det nya kommer det även att finnas inslag från förr. Stenblock som varit en del av den uttjänta bron från 1924 har tagits tillvara och ska användas för att klä det nya brofundamentet.

FAKTA 70 meter lång

Flottsundsbron ligger i södra Uppsala nära Sunnersta och förbinder trafiken mellan Uppsala och Knivsta kommun.

Cirka 7 000 fordon per dygn passerar bron.

Den nya klaffbron blir 70 meter lång och 13 meter bred med gång- och cykelbanor på båda sidor.

Den gamla bron var 50 meter lång och sex meter bred.

Bron kostar 140 miljoner kronor och beräknas vara färdigställd i april 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om