Kodade betyg inte populärt hos chefer

Koder i anställningsbetygen? Jo, de finns, säger de flesta personalchefer UNT pratat med. Däremot är det ingen som säger sig använda dem själv. Referenser och personkemi är dessutom viktigare än betyg.

Uppsala2009-03-02 08:07
Alla vet att koderna finns, men ingen vet vem som använder dem. Det är den samlade bilden efter UNT:s rundringning till olika företag.
På Burger King i Uppsala är det många unga som jobbar, vilket innebär att de flesta inte har några tidigare anställningsbetyg. Martin Öbrink, som är biträdande restaurangchef, säger­ att han i stället försöker att gå på personkemi och sin egen uppfattning av personen i fråga. Han känner till att betygen kan vara kodade och han har själv sett lite olika varianter.
- Det kan vara svårt att veta om betygen är kodade eller inte, man får gissa­ sig till det lite. Men jag lägger inte alltför stor vikt vid betygen.
Själv försöker han att inte koda betygen, det ska vara lätt för nästa arbetsgivare att förstå.

Anna Sundgren, som är personalchef på Ica Maxi, har hört talas om koderna­, men hon använder sig själv inte av dem när hon skriver betyg.
- Jag tycker att det skulle kännas konstigt att lämna ut betyg och sen koda dem, säger hon.
När hon ska anställa ny personal tittar hon på anställningsbetygen först i steg två, när personen blivit kallad till intervju. Enligt Anna Sundgren är betygen inte så viktiga.
- Om ett betyg är väldigt positivt kan det vara viktigt, men vi går alltid på referenser ändå, säger hon.

En som är negativ till att koda arbetsbetyg är Dennis Hagman, som är verkstadschef på Upplands motor.
- Jag hade ingen aning om att det fungerar så. Jag tycker att man sparkar­ varandra i ryggen om man kodar betyg.
Dennis Hagman menar att det kan bli problem om en person med ett kodat­ betyg söker sig till ett företag som inte känner till koderna. När han anställer tittar han på anställnings­betygen, men han tycker att det viktigaste är att bilda sig en egen uppfattning.
- Jag går på magkänsla och sen ringer jag alltid upp den förra arbetsgivaren, eller skolan.
Under Dennis Hagmans ett och ett halvt år som verkstadschef på Upplands motor är det ingen anställd som har begärt att få ett betyg av honom, men han är tydlig med hur han skulle­ skriva betygen.
- Det omdömen jag skriver är helt ärliga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om