Knivstaföretag underlättar andras bokföring
Flera hundra konton, debet och kredit och en massa papper att hålla reda på.Bokföring uppfattas av många som krångligt och tidsödande, vilket skrämmer bort företagare från att starta eget.
— Vi har flyttat ut kontoret de här varma dagarna, säger Bo Fischer när UNT hälsar på.
Ute på verandan till radhuset i Gredelby hagar berättar han om den krånglade vägen fram till en civilekonomexamen och att han därefter lovade sig själv att aldrig hålla på med redovisning. Vändningen kom efter ett par veckors praktik på en revisionsfirma. Första starta eget-kursen höll han 1978 och han har därefter i omgångar utbildat personer i redovisning.
Och det är i mötet med nya företagare som idén med ett specialutformat dataprogram växt fram. Joakim Fischer, som också studerat ekonomi och kan programmering, öppnar prototypen för den webbaserade redovisningstjänsten. Samtidigt springer Bo Fischer efter ett papper och bokför ett fiktivt inköp av kontorsvaror. Tre kontonummer plitas ner. Beloppet 500 kronor delas upp och matas in under kontona kontorsmaterial, ingående moms och egen insättning.
Enkelt — för den som kan bokföring.
På skärmen har det kommit upp olika fält. Vi fyller i utgift, kontorsmaterial, datum, moms och kontant betalning i de olika fälten. En sekund senare fördelas siffrorna på kontona som vi nu får numren till. Sedan är det bara att ta en utskrift och sätta in i pärmen för verifikationer. Fyra pappersförvarare är tänkt att följa med produkten. För ordningens skull finns en liten manual så att fakturor, leverantörsskulder och verifikationer hittar till rätt plats.
De tiotalet personer som prövar produkten har varit till stor hjälp.
— En av våra testpiloter köpte kollegieblock till sin firma och bokförde dem på varuinköp. Logiskt på ett sätt, det är varor och det handlar om ett inköp, säger Bo Fischer.
Därför heter kontot varuinköp i stället varor för försäljning i Fischers bokföring, för att undvika hopblandning med kontot kontorsmaterial. Att använda enklare ord för transaktioner är en viktig del i tjänsten, som duon hoppas är redo för lansering i höst.
Men är det inte vanskligt att släppa ut företagare som inte kan traditionell bokföring i affärslivet?
Bo Fischer delar uppfattningen men säger att det ska finnas varningsklockor i systemet om man till exempel släpar efter med moms- och skatteinbetalningar.
— Kan man skilja på en inkomst och en intäkt och kan plus och minus, då klarar man det här, säger Bo Fischer.
— Vårt mål är att sänka tröskeln för folk som har en bra affärsidé och vill komma i gång med sitt företag, säger Joakim Fischer.
Till sist, marknaden?
— Det startas ungefär 30 000 nya företag i Sverige varje år. När det blir mer accepterat att tjäna pengar på hushållsnära tjänster växer behovet av att kunna bokföra själv utan att kunna bokföring, säger Bo Fischer och lägger till att kontoplanen ser ungefär likadan ut i hela EU.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!