– Knivsta är bäst, men fortfarande finns det en hel del att arbeta med när det gäller företagsklimatet i de olika kommunerna i Uppsala län, säger Anna-Lena Holmström, regionchef för Svenskt Näringsliv i Uppsala län.
I enkätundersökningen får samtliga åtta kommuner i länet betyget godkänt när företagen ska ranka företagsklimatet. För att vara godkänd krävs minst betyget 3,0 på en sexgradig skala.
– Det man kan konstatera är att ingen kommun i Uppsala län når upp till betyget bra, förklarar Anna-Lena Holmström.
Trots att Knivsta är bäst i klassen så ser Anna-Lena Holmström några orosmoln när det gäller företagsklimatet där.
– Bland företagare i Knivsta finns det bland annat kritik mot hur kommunen tillämpar lagar och regler. Det här är en allvarlig kritik som riskerar att urholka företagens företroende för kommunen ytterligare om man inte tar tag i den, menar Anna-Lena Holmström.
Största tappet i enkäten, där totalt 1 116 företag svarat på 15 frågor om företagsklimatet, gör Heby kommun som får betyget 3,2, vilket är ett tapp med 0,3 betygsenheter från förra året.
– Kritiken är bred och omfattande och handlar bland annat om problem när det gäller myndighetsutövning och kommunikation, säger Anna-Lena Holmström.
Hon förklarar att Heby kommun inledde ett arbete med att ta fram en näringslivsstrategi förra året.
– Många företag upplever att det här arbetet inte gett något resultat. Därav kritiken. Det som är viktigt för Heby är att man agerar och berättar att man jobbar med en näringslivsstrategi som ska leda till att det blir bättre. Det här arbetet tar dock lite tid att genomföra.
Tierps kommun fick kritik förra året, bland annat när det gäller upphandlingar. Då fick man betyget 3,1 - som till i år blivit 3,3.
– Jag upplever att Tierp tagit till sig av kritiken från förra året och förbättrat dialogen med företag samt genomfört utbildningar när det gäller bland annat upphandlingar, säger Anders Gripemo, vd för Tierpsföretaget Jerol som tillverkar belysningsstolpar.
Även länets största kommun - Uppsala - får ett något bättre betyg nu jämfört med föregående undersökning. Även i Uppsala har företagen riktat kritik mot hur upphandlingarna fungerat.
Som ett resultat av kritiken har Uppsala kommun nu inför upphandlingar hållit dialogmöten och leverantörsträffar med företag. Detta är något som uppskattats och som lyfts fram som något positivt av företag.