Klubbkortet stärker lagens kassor
Två unga företagare har på ett år fått hundra företag i Uppsala att medverka i ett rabatthäfte som säljs av stans idrottsklubbar. Den tredje upplagan, av 10 000 häften, har precis gått i tryck.
Nyblivna företagarna Ali Atighehfroush och Hotan Meshkat tycker det är lätt att få lokala företag att medverka i deras rabatthäfte.
Foto: Hans E Ericson
- Vi fick gå runt i Sunnersta och sälja salt i tvåkilospåsar, säger han och det hörs att minnet inte är ljuvt.
- Min mamma fick köpa en sån där påse sedan.
Inte för att hon behövde den, men den som har barn som säljer saker för sitt klubblag är bekant med stödköp.
Nu driver Ali Atighehfroush, 24, ett företag i branschen. Han och Hotan Meshkat, 22, ger ut Klubbkortet, ett rabatthäfte där ett hundratal Uppsalaföretag medverkar. Idrottsföreningarna som säljer häftena får behålla halva förtjänsten. Ali Atighehfroush påpekar att föreningarna får skicka tillbaka allt de inte säljer, eftersom han av erfarenhet vet hur det annars kan sluta. Barnens föräldrar ska inte känna sig tvungna att köpa något.
Om det finns ett outtalat köp- eller säljtvång från föreningen är rabatthäften en bredare produkt än, tja, diskmaskinssalt. Häftet innehåller rabatter från bland annat restauranger, biltvättar, klädbutiker, veterinärer och frisörer.
Om tre veckor kommer den tredje upplagan av Klubbkortet, ett häfte om 250 sidor som trycks i 10 000 exemplar.
Företaget, som heter Fan Band Sweden efter sin första produkt, räknar med en omsättning på drygt en miljon kronor nästa år. Hittills har de indirekt bidragit med omkring 300 000 kronor till Uppsalas idrottsföreningar.
- Tidigare har man behövt sommarjobba hos andra, nu har vi vårt eget företag, det känns jätteroligt, säger Ali Atighehfroush.
Det har tagit vännerna ett och ett halvt år att komma hit. Företagandet började mest på skoj, med ett blågult silikonband att ha runt handleden under fotbolls-VM.
- Vi hade sett liknande i England, och tyckte det vore kul att göra motsvarande i Sverige. Det var inne med silikonband då, många barn hade sådana, säger Ali Atighehfroush.
De sålde 20 000 band, fick bra kontakt med lokala idrottsföreningar och idén att fortsätta med rabatthäften.
- Det var då vi startade jakten på företagare. Det är inte svårt att övertyga dem om att de gör nytta. Det gynnar oss lokalt, både idrottslivet och näringslivet, det brukar vi alltid säga, säger Ali Atighehfroush.
Konkurrentens häfte innehåller matrabatter, och företaget är inte lokalt. Danmarks IF i Uppsala låter sina lag sälja båda rabatthäftena.
- Vi sålde mer av Klubbkortet i våras, säger Anna Bergström på klubbens kansli.
Klubbkortets första häfte kom ut i höstas. De efterföljande häftena är tjockare. Nummer två har sålts i 8 000 exemplar under våren.
- I början var det vi som kontaktade företag, nu är det mest de som ringer oss och vill vara med, säger Ali Atighehfroush.
Men den här eftermiddagen ska Hotan Meshkat svepa på sig kavajen, "sportigt" säger han om att den pryds med företagets dekal, och åka till Gävle. Klubbkortet ska försöka ta sig in på en ny marknad.
Företaget heter fortfarande Fan Band Sweden, men mycket hänt dem under halvannat år som egenföretagare, också på det personliga planet.
- Jag har blivit jättetrevlig! säger Hotan Meshkat, och menar att de många kundkontakterna har gjort honom mer social.
- Tidigare såg man mer till sin egen fördel, nu ser vi till allas fördel, och att det gynnar oss långsiktigt. Det är roligt att tjäna pengar samtidigt som man bidrar med något, säger Ali Atighehfroush.
Vännerna tycker att egenföretagandet betyder mer frihet, och mer jobb.
En mentor har gjort vägen rakare för dem. Annars är det de två. De känner varandra sedan sju åtta år, och umgås mest hela tiden, också utanför jobbet.
- Folk ser oss alltid tillsammans, och frågar ibland hur vi står ut med varandra, säger Ali Atighehfroush, och ler stort när han själv svarar:
- Det blir tufft ibland, men så är det i alla förhållanden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!