– Nationellt ser man att livsmedlen står för lika stor klimatpåverkan som transporterna. Och till det måste man dessutom lägga på en importryggsäck med importerade varor. Jag tror att plasten kommer att vara vårt nästa stora fokusområde, säger Björn Sigurdson, klimatstrateg på Uppsala kommun.
På tre år har klimatutsläppen inom Uppsala klimatprotokoll minskat med 11 procent, vilket är mer än dubbelt så mycket som de 4,5 procent man hade räknat med. Man framhåller också gärna att de deltagande företagen i sitt arbete sprider arbetssätt och policy i sin verksamhet till andra orter, vilket gör att utsläppen minskar än mer.
Ett exempel på detta är Vasakronan som börjat sätta upp solceller på några av sina fastigheter. Från början var det fyra hus i Uppsala som fick solpaneler på taket. Men det ledde till att man fortsatte på andra orter och i dag finns de på 13 fastigheter runt om i landet. Målet är att under 2015 sätta upp solceller på ytterligare 27 fastigheter i beståndet.
– Det här hade aldrig blivit av om det inte varit för Uppsala klimatprotokoll, säger Anna Denell, hållbarhetschef på Vasakronan.
Å andra sidan är det bara en liten del av Uppsalas klimatutsläpp man kommer åt inom projektet. De företag som är med tittar enbart på utsläppen och energianvändningen i den egna verksamheten. Insatsvaror och transporter ingår bara till viss del i redovisningen. Enligt Björn Sigurdson når man med projektet 27 procent av utsläppen i den stationära energiproduktionen i Uppsala och 14 procent av transporterna.
– I dag har vi ingen möjlighet att mäta hur produktionen av cement och annat vi använder bidrar till växthuseffekten. Men det kravet kommer vi att ha på oss i framtiden. Och det är ett utvecklingsområde att ta tag i, säger Niklas Malmfors från NCC, ett av de deltagande företagen.
Ett område man har börjat titta på är hur de anställda i de deltagande företagen och organisationerna, totalt 30 000 personer, tar sig till och från jobbet. De resorna finns inte med i den totala redovisningen, men några arbetsgivare har haft ett projekt där man undersöker hur man får fler att cykla eller åka kollektivt till jobbet. Och det arbetet resulterade i att koldioxidutsläppen minskat med 200 ton.