Att SJ slutar att köra regiontrafiken mellan Uppsala och Stockholm ser inte ut att påverka pendlarna nämnvärt. Mälardalstrafik tycks ha infriat sitt löfte att ta över SJ:s avgångar. Sammanlagt blir det 79 avgångar med Mälartåg på vardagar och 72 under helger, visar den nya tidtabellen.
Mälardalstrafik lägger in två nya avgångar under morgonrusningen på vardagar. Det blir en avgång 07.01 från Uppsala till Stockholm som går via Märsta. Från Stockholm mot Uppsala blir det en ny avgång som går via Arlanda 06.52 på vardagar, uppger Mälardalstrafik.
En avgång från Uppsala slopas i den nya tidtabellen, klockan 15.30 på vardagar. Noterbart är att det tåg som i dag avgår 07.59 får en ny avgångstid från Uppsala (07.49) och inte kommer att stanna i Knivsta, men väl i Märsta.
– Att vi inte kan stanna på båda stationerna beror på trängsel på spåren, förklarar Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik i ett mejl.
Den sista avgången från Uppsala, SL-pendeln undantagen, blir precis som tidigare, klockan 22.44 söndag–torsdag och 12 minuter efter midnatt under helgen. Från Stockholm mot Uppsala blir som nu den sista avgången några minuter efter midnatt att gå via Arlanda. Sena resenärer som ska till Märsta hänvisas i fortsättningen till SL-pendeln.
Vad har varit största utmaningen vid övertagandet?
– Den största utmaningen är och har varit tidsaspekten, att utöka trafiken med så kort varsel, och göra det med vår befintliga fordonsflotta. Vi har tagit fram en lösning som är den bästa i det läget vi är i och det pågår ett stenhårt jobb i alla delar av verksamheten inför den 15 december. Det är ett omfattande planeringsarbete som pågått sedan en tid tillbaka och som fortgår inom alla delar av verksamheten – allt från att planera trafiken, omloppen för våra tåg, rekrytering och schemaläggning för Transdevs personal till underhållsverksamheten i vår depå, skriver Katarina Myrberg.
Gör ni bedömningen att rekrytering av den personal som krävs hinner bli klar i tid?
– Det ser i stort bra ut. Personalplaneringen hos Transdev, som kör vår trafik och ansvarar för personal, pågår för fullt. Tack vare att till exempel tidigare lokförarbrist åtgärdas med stor utbildningsinsats och att all tågpersonal valde att följa över från MTR till Transdev så finns grundförutsättningarna för tillräcklig tillgång på personal när trafiken utökas, svarar Katarina Myrberg.