Påstigning via de bakre dörrarna har varit ett sätt att skydda chaufförerna på UL-bussarna från coronasmitta. Detta har emellertid lett till stora intäktsförluster, när passagerare helt enkelt kliver på utan att betala.
Gamla Uppsala Buss, som kör bussarna, tog fram ett slags plastglas som var tänkt att fungera som skydd mellan chauffören och de påstigande. Tanken var att kunna öppna de främre dörrarna igen.
Farligt, menade förarnas skyddsombud, och stoppade verksamheten. Sedan dess har ärendet blivit en fråga för Arbetsmiljöverket, som nu lägger ett förbud på att använda plastskyddet. Det innebär att de främre dörrarna samt sätena kommer att vara fortsatt avstängda.
– Där passagerarna stannar och ska betala finns inget skydd mot busschauffören, vilket gör att busschaufförerna kan bli exponerade för droppsmitta, säger Ulrika Sholander, sektionschef på Arbetsmiljöverket.
Det innebär inget generellt förbud mot barriärskydd, som exempelvis en plastskiva utgör, utan det beror på hur skyddet är utformat. Något som i sin tur påverkas av hur bussen är byggd.
Matilda Sennerfeldt är huvudskyddsombud för busschaufförerna och den som lade skyddsstoppet. Hon har suttit framför ratten hela dagen men fått sms från kollegor som tackat och varit glada för beslutet.
– Jag tycker att det är jättebra. Det behövs, det är inte läge att öppna på restriktionerna och sådant nu när det är så många som dör varje dag, säger Matilda Sennerfeldt.
På Gamla Uppsala Buss är vd Jonas Skovgaard däremot förvånad.
– Det var inte vad vi hade förväntat oss men vi respekterar såklart deras beslut.
Han menar att skyddet är så täckande som det kan vara, med hänsyn till att chauffören måste kunna se backspeglarna ordentligt.
– Vi bedömer att i de vinklar man normalt går på en buss så hamnar man inte mitt emot föraren. Det är mycket möjligt att vi överklagar beslutet för att få en annan bedömning, säger Jonas Skovgaard.
Förbudet mot öppna framdörrar gäller till den sista oktober men kan förlängas beroende på hur coronapandemin utvecklar sig. Om arbetsgivaren skulle vilja bygga en annan sorts barriärskydd och därmed öppna dörrarna igen måste en ansökan göras till Arbetsmiljöverket.
– Om det är ett tillräckligt bra skydd hävs förbudet, säger Ulrika Sholander.