Förhandlingarna mellan KR Trafik och lokala bussbolag om viss landsbygdstrafik i länet är nu avslutade. Från 1 november får skolskjutstrafiken i Knutby, Ramsta och Tierp nya utförare. Trafiken i Björklinge och Vendel blir kvar hos KR Trafik. De tilltänkta underentreprenörerna tackade nej av kostnadsskäl.
Avtalet innebär att Gimo Buss tar över landsbygdstrafiken i Knutby, Högbergs Buss i Ramsta och Arnessons Buss tar över i Tierp från 1 november. Dessa bolag köper KR Trafiks bussar och förarna byter arbetsgivare med oförändrade anställningsvillkor.
UNT har tidigare berättat om förhandlingarna. Bakgrunden är att KR Trafik 2010 vann UL:s upphandling av samtliga nio paket av landsbygdstrafiken, vilket innebär i först hand skolskjutsar men även en viss frammatning till regiontrafikens stomlinjer som drivs av Nobina. Små lokala bussbolag som i många år skött skoltransporterna förlorade då sina uppdrag. De bussbolagen är delägare i samverkansbolaget Sambus och när KR Trafik nyligen också blev det så inleddes förhandlingar om skolskjutstrafiken där målet var att de lokala bussbolagen skulle bli underentreprenörer åt KR.
När det gäller skoltransporterna i Björklinge och Vendel så tackade de förhandlande underentreprenörerna Kristian Larsson Busstrafik respektive Arnessons Buss nej till KR:s bud. I villkoren ingick att Kristian Larsson skulle köpa nio bussar av KR och Arnessons åtta.
– Enligt vår mening var bussarna för högt värderade i förhållande till sitt verkliga värde. Vi skulle ha gått med förlust om vi accepterat erbjudandet, säger Håkan Larsson, vd vid Kristian Larsson.