Klart från försvaret för civilt flyg från Ärna

Uppsala Air har fått klartecken från försvaret att starta civil flygtrafik vid Ärna i Uppsala. Bolaget räknar med att vara i luften under andra kravtalet 2008. Innan dess ska dock hela projektet miljöprövas.

Uppsala2007-03-06 00:01
Flygplatsbolagets vd Mattias Sjölund skrev vid månadsskiftet på ett avtal med Försvarsmakten och Fortifikationsverket om att använda delar av Ärna för civil flygtrafik. Avtalet är löpnade och gäller i ett första steg till sista december 2014. Därefter förlängs det med två år i taget. Uppsala Air hyr drygt 36 procent av den yta som försvaret disponerar i dag.
- Avtalet är grundläggande och en förutsättning för hela projektet. Det är det vi har väntat på, säger han.

Det gäller dock bara under förutsättning att Uppsala Air får miljötillstånd för verksamheten. Det beräknas ta arton månader. Tillståndet söks av Försvarsmakten och beviljas av länsstyrelsen. Uppsala Air har redan för två år sedan lämnat en verksamhetsbeskrivning till försvaret. Den ska nu uppdateras.
- Parallellt kommer vi att börja ta fram ritningar för terminalområdet som underlag till kommunens detaljplan, säger Mattias Sjölund.

För att täcka kostnaderna planerar bolaget att inom kort genomföra en riktad nyemission på sju miljoner kronor. Om cirka ett år ska ytterligare en emission på 100 miljoner genomföras.
- Den ska täcka kostnaderna för de grundläggande investeringar i banor och terminalanläggning som vi måste göra för att starta trafiken. Enligt avtalet med försvaret står vi för alla kostader som har med civilflyget att göra, säger Mattias Sjölund.

UNT: Vem står för pengarna?
- Dels våra nuvarande ägare och dels en större investerare. Vilken kan jag inte uppge i dag.
Vilka flygbolag som ska trafikera Uppsala är inte klart.
- Vi har ett tiotal olika bolag som vi kommunicerar med nu. De förhandlingarna blir mer konkreta i och med avtalet. Vi måste ju ha ett drifttillstånd först, säger Mattias Sjölund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!