Klart för förhandlingar om civilflyg på Ärna
Planerna på civilt flyg på Ärna flygfält norr om Uppsala tog fastare form efter måndagens stormöte med alla inblandade parter.
flygtrafik
Som UNT berättade i förra veckan finns nu inga hinder för Uppsala Air som vill starta civilflyg på Ärna 2006. På måndagen träffades samtliga parter för första gången. Kommun och länsstyrelse fanns representerad, liksom försvaret, Luftfartsverket och Luftfartsinspektionen.
— Resultatet blev att vi kommer att göra en ny skrivelse med detaljer om vår verksamhet. Vi räknar med att lämna den till försvaret inom tre veckor, säger Mattias Sjölund.
Svävat i ovisshet
Han säger att bolaget liksom försvaret svävat i ovisshet så länge inte försvarspropositionen antagits. Men försvarsledningen har nu lämnat klartecken och låter Leif Annerstedt föra förhandlingarna vidare om civilt flyg parrallellt med det militära.
— Det är en viktig händelse för oss och vi räknar fortfarande med att ha ett avtal klart före årsskiftet, säger Mattias Sjölund.
Sedan vidtar arbetet med en miljökonsekvensbeskrivning till länsstyrelsen. Under överinseende av Luftfartsinspektionen kan sedan den civila anpassningen av flygfältet börja.
Privat flygplats
Efter måndagsmötet står det också klart att Uppsala Air kommer att få bära kostnaderna för anpassningen. Det räknar man med att klara genom sina tio privata aktieägare och genom en planerad nyemission av aktier nästa år.
Det står nu också klart att Ärna kommer att bli en privat flygplats om planerna blir verklighet.
— Ja, Luftfartsverket har meddelat att man inte gör anspråk på att driva flygplatsen, säger Mattias Sjölund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!