Klagomålen på Postnord ökar - trots löfte om bättring

Postnord lovade i våras att problemen med utdelningen skulle avhjälpas inom några månader, men det är inget som visats än, visar statistik.

Anders Holm, chef för Postnord Sverige.

Anders Holm, chef för Postnord Sverige.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Uppsala2016-10-11 11:56

33 000 klagomål på ett halvår - så många anmälningar har Post- och Telestyrelsen (PTS) fått in angående Postnord det senaste halvåret. Det visar statistik som Aftonbladet tagit fram från myndigheten.

UNT gjorde i våras en stor granskning av problemen med Postnord i Uppsala. Bland annat testade man postdistributionen genom att UNT själv skickade ut en mängd brev, varav enbart hälften av breven kom fram nästa dag, vilket är den tid som Postnord utlovar. Det kom även fram att brev ibland kunde lämnas utanför postlådorna om adressen inte hittades bland dem. Efter UNT:s granskning skickade Postnord i slutet av april ut en ursäkt till alla hushåll i Uppsala, där man menade att problemen berott på en stor omorganisation med flytt, och att problemen ska vara inom två-tre månader.

LÄS MER: Ökade klagomål efter omorganisering

LÄS MER: UNT ger Postnord underkänt i distrubutionstest

Men den statistik som Aftonbladet tagit fram gäller från mars och framåt, och i den finns fortfarande hälften av kommunerna i Uppsala län med på listan över de postkontor i landet med flest klagomål. Klagomålen i Uppsala kommun är fördelade på fyra postkontor, och sammanlagt uppgår de till 813 klagomål det senaste halvåret. I Enköping lämnades det in 107 klagomål, och även Tierp, Knivsta och Heby finns med på listan.

LÄS MER: Postnord ber om ursäkt

– Postnord har generellt sagt att man bara har haft problem 2015 och början av 2016, men av det vi kan se stämmer inte detta. Vi får in väldigt många klagomål och de har ökat, säger Olof Bjurö, chef för enheten för posttillsyn på PTS, till UNT.

– Om Postnord gjort åtgärder har de i alla fall inte fått bäring. Problemen bara fortsätter, och det visar granskningen i media.

Olof Bjurö berättar att han besökte Postnord och Bring i Uppsala i maj för att få inblick i problemen, och att man i oktober även kommer att träffa hela ledningen för Postnord i Sverige för att diskutera hur problemen kan lösas både på central och lokal nivå.

– Den situationen vi har nu är inte bra, brev kommer inte fram eller blir felutdelade. Det är alldeles för många fel i utdelningen.

Hälften av Uppsalas kommuner med på listan

Uppsala, totala klagomål fördelat på fyra kontor: 813 st

Enköping: 107 st

Tierp: 36 st

Heby: 22 st

Knivsta: 22 st

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!