Efter att UNT berättat om att Peter och Kristina Jansson skulle få vänta upp mot en månad på att få sin hemtelefon lagad efter ett åskväder, har flera läsare hört av sig med liknande fall. Många av dem menar att avbrott i teletjänsten är ett återkommande problem vid den här tiden på året om man bor på landsbygden. Lena Larssons mamma bor sex kilometer ifrån Peter och Kristina Jansson i Åkerlänna.
– Mamma är 87 år och rullstolsburen, så hon kan inte röra sig så lätt och då blir telefonen hennes kontakt med omvärlden. Det känns inte som att operatörerna prioriterar att laga avbrotten, och det tycker jag är förjävligt rent ut sagt. Så här är det varje sommar, säger Lena Larsson.
Hon fick besked om två veckor, men tvivlar på att felet kommer vara lagat tills dess. Även andra har hört av sig till UNT med beskeden de fått av Telia och andra operatörer: en vecka som blir två, tre eller fyra.
Nyss kom Post- och telestyrelsen ut med en rapport som bekräftar att klagomålen på avbrott i telefoni- och bredbandstjänster har ökat. Antalet sådana klagomål som de fått in har seglat upp på en förstaplats i statistiken under andra kvartalet av 2016.
– Vi vet att det är mycket klagomål på det. Speciellt utsatta är de bor på landsbygden där det kanske inte finns en annan infrastruktur att tillgå, säger Anna Wikström, enhetschef för konsumenträttigheter.
–Vi har sett att klagomålen ökar, men vi har koll på det. Vi har föreskrifter som operatörerna måste följa, till exempel om strömförsörjning vid avbrott.
Men Ove Landberg, från samma myndighet, berättar att det finns betydligt mer krav på de delar av operatörers nät som är rikstäckande eller regionala än de lokala som ofta hör till klagomålen från landsbygden.
– Vissa saker ska inte få gå sönder. Som att ett åsknedslag skulle slå ut en hel regional del av nätet som påverkar många människor, till exempel. Så för de saker som påverkar större delar av landet finns mer krav på operatörernas nät och driften av det, säger Ove Landberg.
För de lokala delarna av nätet kvarstår alltså fortfarande problemet med avbrott.
– Det är självklart besvärligt för de drabbade. Det här är ju anledningen till att man bygger ut fibernätet istället för kopparnät, förr i tiden när det var bara kopparnät var klagomålen ännu vanligare.
Ove Landberg menar att man själv som konsument får se över sitt avtal med operatören för att få information om vilka krav som den har på sig.
– Vill man titta på vad som gäller på en lokal nivå för sin egen del av nätet, får man titta på avtalet man har med operatören. Som enskild kund kan man också sätta upp skydd mot åskan till exempel.