Klagomål mot företag kan löna sig
Antalet klagomål mot resebranschen fortsätter att öka mest av alla branscher, enligt färska siffror från Allmänna reklamationsnämnden (Arn). En av de som klagat och fått rätt är Uppsalabon Lars Lidström, vars dotter åkte på språkresa förra sommaren.
Av dem handlade 558 ärenden om reseföretagen, en ökning med 37 procent på ett år.
Ökningen beror enligt Arn förmodligen på att svenskarna reser mer och att flygbranschen vuxit tillbaka till sin gamla kostym efter 11 september.
De flesta anmälningarna handlar om resenärer som klagar på hotellstandarden och flygförseningar inom paketresor och reguljärresor med flyg. Men också om resan i stort, där flera saker gått snett, som i Lars Lidströms fall.
Språkresa besvikelse
När hans 16-åriga dotter åkte på språkresa till den engelska kanalön Jersey med språkreseföretaget STS förra sommaren, blev arrangemanget en besvikelse.
— Min dotter fick bo i ett litet rum med tre andra svenska tjejer där det bara fick plats tre sängar, så hon fick dela säng med en annan tjej i det lilla rummet. Familjen hon kom till inhyste också fyra portugiser i ett annat rum. Det var uppenbart att familjen tog emot ungdomar endbart för pengarnas skull, säger Lars Lidström.
Han berättar att det lät så bra och fint när språkreseföretaget marknadsförde sina resor för ungdomar.
— De skulle få komma in i den engelska kulturen genom att umgås med familjen på kvällarna men så blev det inte alls. Dessutom fick min dotter knappt någon mat, familjens spis gick sönder och de fick leva på fish ´n chips i över en vecka.
Lars Lidströms kontakter med STS ledde ingen vart, trots att de var fullmt medvetna om sakernas tillstånd. Därför anmälde han slutligen företaget till Arn
Resan kostade 14 000 kronor. Efter Arn:s fällning i april i år betalade språkreseföretaget tillbaka 2 600 kronor, trots att Lars Lidström krävt halva summan tillbaka.
— Det var som en droppe i havet. Jag orkade inte driva ärendet ytterligare men vi fick i alla fall rätt till slut.
Mest anmälningar mot motorbranschen
Räknat i antal ärenden är det emellertid fortfarande motorbranschen som drar på sig flest anmälningar, 800 hittills i år, vilket dock är en minskning från förra året då 854 anmälningar registrerades hos ARN.
En nedång i antal anmälda ärenden märks också i bank,-elektronik,-motor,- och textilbranschen. Förutom resebranschen, ökar antalet anmälningar inom bostadsbranschen.
Från Uppsala kommun var det 88 personer som anmälde något företag för felbehandling, i Uppsala län 116 konsumenter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!