Kläder för barn på modet

Rackartyg var under många år den enda fristående barnklädesbutiken i Uppsala. De senaste åren har flera aktörer etablerat sig. Och nu planerar Bo Saldeen, nybliven ägare till Rackartyg, att öppna butiker i flera städer i Sverige.

Ulrika Eklund (t v) och Susanne Gundhus på Sweetie Pie håller på och packar upp för att ställa i ordning den nya butiken.

Ulrika Eklund (t v) och Susanne Gundhus på Sweetie Pie håller på och packar upp för att ställa i ordning den nya butiken.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2009-11-06 09:00
- Jag vill utöka sortimentet och expandera. Det blir nya butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Förhandlingar pågår just nu med fastighetsägare om hyreskontrakten och planen är att öppna där under hösten 2010. Men jag har önskemål om att butikerna i Uppsala kan bli större också, säger Bo Saldeen.
Rackartygskonceptet, som han beskriver som "liten och tuff", vill han behålla och utveckla. Men exakt vilka varumärken som kan vara intressanta att utöka sortimentet med vill han inte säga i dagsläget.
- Jag har ägt butiken i 14 dagar och har inte hunnit med alla detaljerna än. Men jag har många idéer om hur verksamheten kan utvecklas.

I dag omsätter Rackartygs två butiker fem miljoner kronor och Bo Saldeen räknar med att dubblera den till 10-12 miljoner under nästa år. En del av detta kommer självklart under slutet av året från de nya butikerna som ska öppna. Men en kraftig marknadsföringskampanj ska få fart på försäljningen också i Uppsala.

Samtidigt pågår flera förändringar bland butikerna i Uppsala. Sweetie Pie och Skurk har etablerat sig som fristående aktörer samtidigt som både Rackartyg, Polarn o Pyret samt Name It öppnat butiker i Gränby centrum. Gullungar, som ligger i Storvreta och hittills haft ytterst begränsade öppettider, planerar också att utöka öppettiderna samtidigt som försäljningen via deras hemsida blivit allt viktigare.

Sweetie Pie har i dagarna dessutom flyttat från den källarlokal de hyrt sedan starten till ett betydligt bättre affärsläge vid Gamla Torget.
- Vi räknar med att öka försäljningen minst 40 procent genom flytten, säger Ulrika Eklund som tillsammans med Susanne Gundhus driver Sweetie Pie.
Läget, nästan granne med Rackartygs butik, ser de som ett plus.
- Vi kan komplettera varandra och jag tror att de som är ute för att handla går först till den ena butiken och sedan till den andra så att vi lockar kunder till varandra.

Den bild man får är också att de stora kedjorna, H&M, Lindex och Kapp-Ahl, konkurrerar med varandra sins emellan med vardagskläder som affärsidé, medan de fristående klädbutikerna arbetar i samma segment som Polarn o Pyret, där högre kvalitet och därmed också ett högre pris är en del av varumärket.
En fingervisning om olika köpbeteende hos olika kunder kan också vara att både Polarn o Pyret och Rackartyg säger att de med butikerna i Gränby centrum når nya kunder som kommer ut­ifrån och aldrig eller sällan tar sig in till stan. Samtidigt rapporterar båda butikerna att deras citybutiker fortfarande har en avsevärt större försäljning än deras butiker i Gränby.

För Lindex butiker i Gränby och Boländerna är barnklädesförsäljningen en större del av omsättningen än för Lindex butik i city där underkläder står för en större del av kakan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om