Klädbutik håller stilen

Uppsalaföretaget Jaber Mode har med snart fyra decennier på marknaden hunnit känna av stora förändringar i både konkurrenternas och konsumenternas mönster.

Jan Berglund

Jan Berglund

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2013-09-11 22:06

Marknaden för klädbutiker växer kontinuerligt, både på gatorna och på internet.
– Vi har bytt adress tre gånger och under den tiden öppnat fyra butiker, berättar Jan Berglund.

Sedan han grundade familjeföretaget i Uppsala 1974 har Jaber Mode expanderat men hållit fast vid sin nisch: exklusiva, internationella varumärken och skräddarsydda kostymer.
– Vi säljer fortfarande mycket kostymer, men mer i mellansegmentet, säger Jan Berglund.

Exklusiva varumärken är i dag betydligt mer lättillgängliga än de var för fyra decennier sedan. Förutom att det mesta i klädväg i dag går att köpa i internetbutiker har fabrikanterna själva fått upp ögonen för Sverige - Armani, Gucci och Prada är bara några exempel på fabrikanter som öppnat egna butiker i Stockholm.

Sedan många Uppsalabor dagligen pendlar till Stockholm utgör också Stockholms butiker konkurrenter till Jaber Mode. Förra året etablerade sig även Uppsalaföretaget där.
– Butiken har mottagits väl, men det är en bit kvar innan man ser resultat, säger Jan Berglund.

I takt med att branschen expanderats och förändrats har också konsumenternas beteenden förändrats. Jan Berglund vittnar om att allt från högstadieungdomar till 85-åringar besöker Jabers butiker, men att ungdomar handlar på ett annat sätt.
– De är flexibla och inte trogna kunder, säger han, och förklarar att de inte återvänder till en butik på samma sätt som äldre kunder.
– Vi har ju tack och lov en grupp med stamkunder som återkommer, men den minskar, säger Jan Berglund.

Medan det blivit allt svårare att sälja kostymer har även intresset för individuellt måttsydda plagg svalnat, men enligt Jan Berglund är det i och med intresset att klä sig med individuell prägel på tillbakagång – även om intresset inte är detsamma som på 1970- och 80-talet.

Den ständigt hårdnande konkurrensen och förändrade konsumtionsmönster skrämmer dock inte Jan Berglund, som ser hoppfullt på framtiden för exklusiv konfektion:
– Det kommer ju alltid att finnas de som vill ha det traditionella.

FAKTA: JABER MODE

Konfektionsföretag som grundades 1974 av Jan Berglund vid Fyristorg i Uppsala.

Säljer internationella varumärken och erbjuder skräddarsydda samt måttsydda plagg.

Var inledningsvis inriktade på herrkläder, men säljer sedan ett par årtionden även damkläder som en stående del av sortimentet.

Omsättning: 14 571 tkr (2012)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om