Kinesisk boom ger jobb i Enköping
Kinas intensiva ekonomiska utveckling pÄverkar vÀrldens och BMH Marines ekonomi. I BMH Marine ingÄr gamla Nordströms Linbanor, ett anrikt Enköpingsföretag, som nu Àr inriktat pÄ sjÀlvlossningssystem till bulkfartyg.
BMH Marine AB:s platschef förklarar transferterminalens princip.
Foto: Lotta Lille
Den budgeterade omsÀttningen för Enköpingsdelen av BMH Marine under 2005 ligger pÄ 150 miljoner kronor. Bara under april och maj tog företaget hem ordrar pÄ sammanlagt 100 miljoner kronor.
â Det verkar som om vi kommer att klara vĂ„r budget, förhoppningsvis med marginal, sĂ€ger Jan Karlsson nöjt.
OrderingÄngen gör att de 35 anstÀllda i gamla EP-huset pÄ GesÀllgatan, numera Àgt av BMH Marine AB, inte hinner med allt som följer av konstruktions- och produktionsplanering och genomförande.
Flera nyanstÀlningar
I slutet av juni gick BMH Marine AB ut med en annons dÀr de söker fyra nya anstÀllda, ingenjörer och maskinkonstruktörer, till Enköping.
Men inte ens det rÀcker, företaget har nu ocksÄ 18 konsulter inhyrda som arbetar för högtryck:
â Enköping har kanske inte rykte om sig att ha gott om arbetstillfĂ€llen för högskoleutbildade utanför den offentliga sektorn, och möjligen inte heller för att kunna erbjuda högskoleutbildad arbetskraft. Men de flesta av vĂ„ra anstĂ€llda bor hĂ€r, och mĂ„nga av konsulterna kommer hĂ€rifrĂ„n Enköping, nĂ„gra ocksĂ„ frĂ„n VĂ€sterĂ„s och Uppsala, sĂ€ger Jan Karlsson.
SjÀlv kommer han frÄn SkÄne. Under den tid som BMH Marine ingick i Babcock International arbetade Jan Karlsson fem Är för företaget i Hongkong. NÀr han kom hem dÀrifrÄn flyttade han till BMH Marine i Enköping och det som Enköpingsbor kallar "gamla Nordströms".
â Lossningssystem till bulkfartyg för cement och för andra bulkvaror som kol eller jĂ€rnmalm Ă€r vĂ„r inriktning. Cement lossas med vertikala och horisontella skruvar och komprimerad luft i slutna system för att i möjligaste mĂ„n hĂ„lla undan dammet. Kol och jĂ€rnmalm lossas via bandsystem inne i fartyget och pĂ„ dĂ€ck via vridbara armar.
Varje fartyg krÀver sitt eget specialritade lossningssytem Àven om tekniken i princip Àr densamma. Konstruktionen görs i nÀra samarbete med bestÀllaren och varvet, och nÀr systemet monteras finns projektledare och konstruktör frÄn Enköping med pÄ plats.
â De tre ordrar vi fick i april-maj gĂ€ller tre fartyg som byggs i Kina för en transferterminal i Australien, ett fartyg som byggs i Singapore för en transferterminal i Afrika och ett cementfartyg som byggs i Kina för ett polskt rederi.
Transferterminaler etableras pÄ redden utanför hamnar dÀr de största lastfartygen inte kan gÄ in. Mindre fartyg lastas inne i hamnen och gÄr ut till terminalen dÀr lasten antingen lÀggs i mellanlager eller förs över direkt till det stora fartyget.
â Men vi har ocksĂ„ en ny produkt avsedd för försörjningsfartyg till offshore-plattformar. Det Ă€r cementlossningssystem anpassade till mindre fartyg, och de har vĂ€ckt intresse pĂ„ marknaden. Det Ă€r delvis pĂ„ grund av dem som vi nyanstĂ€ller, sĂ€ger Jan Karlsson.
Global marknad
Marknaden för BMH Marine AB Àr global. EU har inte pÄverkat företaget i nÄgon större utstrÀckning, och inte heller om Sverige har euro eller krona. NÀstan alla kontrakt görs upp i dollar.
â DĂ€remot kan prislĂ€get i Sverige ibland vara en nackdel. Vi har inte lĂ€ngre egna verkstĂ€der utan köper det som behövs till lossningssystemen frĂ„n underlevernatörer. Stora komponeneter köps ofta nĂ€ra varven, mindre delar inte sĂ€llan frĂ„n svenska företag. Och höga priser hĂ€r vĂ€gs oftast upp av kvalitet och leveranssĂ€kerhet, sĂ€ger Jan Karlsson.
FAKTA
BMH Marine AB bildades pÄ 1980-talet genom en sammanslagning av AB Nordströms Linbanor i Enköping och Siwertell AB i Bjuv. BMH Marine AB har 135 anstÀllda varav 35 i Enköping. Huvudkontor och administrativa avdelningar finns i Bjuv. Merparten av de anstÀllda i Enköping Àr ingenjörer med olika inriktning. Sex av de anstÀllda Àr kvinnor.
Nordströms Linbanor startades 1891. Det hade dÄ sÄvÀl konstruktions- som verkstadsdel och lastningssystemen var inriktade pÄ linbanor med korgar. Verkstaden lades ned efter sammanslagningen med Siwertell.
Siwertell AB startades pÄ 1970-talet och var specialiserat pÄ last- och lossningssystem med skruvmekanik.
Det sammanslagna företaget Àgdes under nÄgra Är av Consilium men sÄldes 1992 till Babcock International och fick namnet BMH Marine. NÀr företaget Äterigen sÄldes 2003 behöll det namnet. Siwertell och Nordströms Àr nu produktnamn inom BMH Marine.
BMH Marine i Bjuv Àr inriktat pÄ lastnings- och lossningsutrustning baserad pÄ skruvteknik i hamnar, Enköpingsdelens inriktning Àr lossningssystem pÄ fartyg.
HuvudÀgare i BMH Marine AB Àr Catella och InterIKEA.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!