Kinesisk boom ger jobb i Enköping
Kinas intensiva ekonomiska utveckling påverkar världens och BMH Marines ekonomi. I BMH Marine ingår gamla Nordströms Linbanor, ett anrikt Enköpingsföretag, som nu är inriktat på självlossningssystem till bulkfartyg.
BMH Marine AB:s platschef förklarar transferterminalens princip.
Foto: Lotta Lille
Den budgeterade omsättningen för Enköpingsdelen av BMH Marine under 2005 ligger på 150 miljoner kronor. Bara under april och maj tog företaget hem ordrar på sammanlagt 100 miljoner kronor.
— Det verkar som om vi kommer att klara vår budget, förhoppningsvis med marginal, säger Jan Karlsson nöjt.
Orderingången gör att de 35 anställda i gamla EP-huset på Gesällgatan, numera ägt av BMH Marine AB, inte hinner med allt som följer av konstruktions- och produktionsplanering och genomförande.
Flera nyanstälningar
I slutet av juni gick BMH Marine AB ut med en annons där de söker fyra nya anställda, ingenjörer och maskinkonstruktörer, till Enköping.
Men inte ens det räcker, företaget har nu också 18 konsulter inhyrda som arbetar för högtryck:
— Enköping har kanske inte rykte om sig att ha gott om arbetstillfällen för högskoleutbildade utanför den offentliga sektorn, och möjligen inte heller för att kunna erbjuda högskoleutbildad arbetskraft. Men de flesta av våra anställda bor här, och många av konsulterna kommer härifrån Enköping, några också från Västerås och Uppsala, säger Jan Karlsson.
Själv kommer han från Skåne. Under den tid som BMH Marine ingick i Babcock International arbetade Jan Karlsson fem år för företaget i Hongkong. När han kom hem därifrån flyttade han till BMH Marine i Enköping och det som Enköpingsbor kallar "gamla Nordströms".
— Lossningssystem till bulkfartyg för cement och för andra bulkvaror som kol eller järnmalm är vår inriktning. Cement lossas med vertikala och horisontella skruvar och komprimerad luft i slutna system för att i möjligaste mån hålla undan dammet. Kol och järnmalm lossas via bandsystem inne i fartyget och på däck via vridbara armar.
Varje fartyg kräver sitt eget specialritade lossningssytem även om tekniken i princip är densamma. Konstruktionen görs i nära samarbete med beställaren och varvet, och när systemet monteras finns projektledare och konstruktör från Enköping med på plats.
— De tre ordrar vi fick i april-maj gäller tre fartyg som byggs i Kina för en transferterminal i Australien, ett fartyg som byggs i Singapore för en transferterminal i Afrika och ett cementfartyg som byggs i Kina för ett polskt rederi.
Transferterminaler etableras på redden utanför hamnar där de största lastfartygen inte kan gå in. Mindre fartyg lastas inne i hamnen och går ut till terminalen där lasten antingen läggs i mellanlager eller förs över direkt till det stora fartyget.
— Men vi har också en ny produkt avsedd för försörjningsfartyg till offshore-plattformar. Det är cementlossningssystem anpassade till mindre fartyg, och de har väckt intresse på marknaden. Det är delvis på grund av dem som vi nyanställer, säger Jan Karlsson.
Global marknad
Marknaden för BMH Marine AB är global. EU har inte påverkat företaget i någon större utsträckning, och inte heller om Sverige har euro eller krona. Nästan alla kontrakt görs upp i dollar.
— Däremot kan prisläget i Sverige ibland vara en nackdel. Vi har inte längre egna verkstäder utan köper det som behövs till lossningssystemen från underlevernatörer. Stora komponeneter köps ofta nära varven, mindre delar inte sällan från svenska företag. Och höga priser här vägs oftast upp av kvalitet och leveranssäkerhet, säger Jan Karlsson.
FAKTA
BMH Marine AB bildades på 1980-talet genom en sammanslagning av AB Nordströms Linbanor i Enköping och Siwertell AB i Bjuv. BMH Marine AB har 135 anställda varav 35 i Enköping. Huvudkontor och administrativa avdelningar finns i Bjuv. Merparten av de anställda i Enköping är ingenjörer med olika inriktning. Sex av de anställda är kvinnor.
Nordströms Linbanor startades 1891. Det hade då såväl konstruktions- som verkstadsdel och lastningssystemen var inriktade på linbanor med korgar. Verkstaden lades ned efter sammanslagningen med Siwertell.
Siwertell AB startades på 1970-talet och var specialiserat på last- och lossningssystem med skruvmekanik.
Det sammanslagna företaget ägdes under några år av Consilium men såldes 1992 till Babcock International och fick namnet BMH Marine. När företaget återigen såldes 2003 behöll det namnet. Siwertell och Nordströms är nu produktnamn inom BMH Marine.
BMH Marine i Bjuv är inriktat på lastnings- och lossningsutrustning baserad på skruvteknik i hamnar, Enköpingsdelens inriktning är lossningssystem på fartyg.
Huvudägare i BMH Marine AB är Catella och InterIKEA.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!