Den kinesiska bilindustrin formligen stormar fram på en marknad som just nu tycks kunna sluka hur många motordrivna fordon som helst. Enbart i år räknar man med att sälja 16 miljoner nya bilar i Kina. En ökning med 15?20 procent. I samma rasande takt förbättras både produktion och kvalitet och även om man fortfarande kan hitta en och annan oblyg kopia på den kinesiska bilsalongen i Peking så rullar det ut allt fler egenutvecklade och unika modeller. Enbart Geely, som ligger i slutförhandlingar med Ford om köpet av Volvo, presenterar 38 nya modeller på årets salong och företagets utvecklingschef Frank Zhao säger att målet just nu är 42 modeller byggda på 15 olika plattformar. Då ska man veta att Geely är en jämförelsevis liten tillverkare i Kina, dock med den kaxiga ambitionen att tillverka två miljoner bilar om året.
Väl medveten om att namnet redan är förknippat med Volvo betonar Frank Zhao att säkerhet, både passiv och aktiv, nu sätts i första rummet. Lilla GC2, som i Kina säljs under namnet Panda, blev den första kinesiska småbilen som fick fem stjärnor i China-Ncap. Det blir gissningsvis den första Geely vi får se i Sverige om två, tre år. Det ska vara siffer- och bokstavskombinationer i modellbeteckningarna i år och eftersom varumärkesintrång än så länge inte bekymrar kineserna särskilt mycket hittar jag bilmodeller på salongen som heter både C30, V70 och S80. Faktum är att gamla Saab 9-5, som kinesiska BAIC Group köpte och nu bygger i Peking, står på salongen under namnet C71. Så nära var det att den gamle trotjänaren från Trollhättan hade fått sluta sina dagar med en Volvo-beteckning.
Totalt visas 990 bilmodeller på Auto China 2010 varav hela 89 rubriceras som världspremiärer. Rekord. Största utställaren är dock inte kinesisk utan är Volkswagen, som har 100 bilar utställda i en egen hall och sedan länge är det bästsäljande utländska märket. Men de flesta modellerna tillverkas i kinesiska fabriker. En gång i tiden fnyste vi åt japanska bilar. Sen åt koreanska bilar. Gör inte om det misstaget när det gäller kinesiska bilar ? bilsalongen i Peking vittnar om att de redan är på väg ut i omkörningsfilen!