Katastrofsiffror för Vårdguiden 1177

Väntetiden för samtal till Vårdguiden 1177 har ökat kraftigt sedan Region Uppsala tog över driften i december. Ett politiskt misslyckande, menar Centerpartiets Johan Örjes.

Arkivbild. Region Uppsala tog över driften av Vårdguiden 1177 i december förra året.

Arkivbild. Region Uppsala tog över driften av Vårdguiden 1177 i december förra året.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2018-03-18 21:23

I november förra året besvarades runt 80 procent av alla samtal inom 15 minuter. Sedan Region Uppsala tog över driften av Vårdguiden 1177 har väntetiden ökat kraftigt och i februari var andelen samtal som besvarades inom 15 minuter nere på cirka 20 procent. Centerpartiets Johan Örjes kallar utvecklingen för en kris och kräver nu att de rödgröna hittar en lösning.

– Jag har fått rapporter från personer som har suttit i över en timme och väntat i kö. Det här är verkligen en kris. Man säger att man ska ringa 1177 först för att få råd hur man ska göra. Men om man inte får svar när man ringer då hamnar man till slut på akuten även fast det skulle gå att lösa på andra sätt. Det här är ett politiskt misslyckande, man har bestämt sig för att ta in det här i egen regi utan att ha en plan.

Enligt en rapport som lagts fram till vårdstyrelsens sammanträde 19 mars framgår det att de längre väntetiderna bland annat hänger ihop med underbemanning.

– Vi är såklart inte nöjda med att det har blivit såhär, men jag vill förtydliga att övergången inte har fungerat på ett bra sätt. När man lämnade över verksamheten var man redan sju personer kort och man hade lagt ett schema som inte höll, säger Malena Ranch (MP), ordförande i vårdstyrelsen.

Men är det inte att skylla ifrån sig att säga att överlämningen är orsaken?

– Det är såklart en gemensam överlämning och vi har ett gemensamt ansvar. Men den bemanning som finns när man tar över, är den som finns.Och schemat hade lagts sedan ett antal månader tillbaka.

– Nästa vecka börjar vårt nya schema att gälla och det innebär att man är fler på plats när det är många som ringer. Vi kommer även att fortsätta med rekryteringsprocessen för att hitta mer personal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!