BRF Årsta är en av Uppsalas största bostadsrättsföreningar med tolv hus och 348 lägenheter. Husen ligger intill Fyrislundsgatan och grannarna i kvarteret har de senaste åren blivit alltmer oroliga över hur svårt det blivit att ta sig ut i trafiken. Ett helt gäng boende har samlats i eftermiddagstrafiken för att visa UNT hur stressande trafiksituationen är för dem.
– När kommunen byggde om här för några år sedan gjorde det att det bara går att köra åt höger från vår ena utfart, säger Agneta Bergman som flyttade till kvarteret 2019.
Det innebär att den som vill köra vänster mot Sala Backe först måste svänga höger, byta körfält till det vänstra och sedan göra en u-sväng mitt emellan körfälten som går i olika riktning.
– Ofta kommer det så mycket trafik från Gränby när man ska göra den här svängen så man kan bli stående i flera minuter mellan körfälten med bilar som far i hög fart från båda håll. Då känner man sig väldigt liten och rädd, säger Pia Kolmodin som också bor i området.
Samma problem gäller när man ska köra in i bostadsområdet om man kommer från Gränby. Man måste köra förbi området och göra en u-sväng över i mötande fil och sedan köra tillbaka ett par hundra meter.
– Vi har kontaktat en trafikingenjör på kommunen och de säger att det här är den idealiska lösningen, men jag kan inte se det när den är livsfarlig, säger Hans Lindberg som är ordförande i BRF Årsta och som bott i kvarteret sedan 1969 när husen byggdes.
Vid sidan av u-svängarna är Fyrislundsgatan också problematisk för den som har en tid att passa. Den som kör mellan Gränby och Fyrislund passerar inte mindre än åtta trafiksignaler och stundtals kan man fastna framför alla rödljus.
– De är inte korrelerade med övergångsställena så ofta sitter man i rödljus efter rödljus och väntar men det är ingen som ska gå eller cykla över gatan, säger Birgitta Kjellerby som också bor i området.
Hon berättar att trafikljusen när man ska gå över gatan inte heller verkar ha någon koppling till trafiken.
– Ibland får man stå flera minuter och vänta på grönt fast det är helt tomt med bilar.
Christer Åkerlund är trafikingenjör på Uppsala kommun och Ingrid Lembke von Scheele är enhetschef för trafikplanering och mobilitet på kommunen. De berättar att förklaringen till u-svängslösningarna på väg in på och ut från Fyrislundsgatan ligger i träden som odlats mellan körfälten.
– När det byggdes bostäder för några år sedan så var man tvungen att plocka bort en del träd och enligt krav från länsstyrelsen så var man tvungen att ersätta dem, och då valde man att sätta träd mellan körfälten. Och det är på grund av träden som det inte går att svänga vänster vid den här utfarten, berättar Ingrid Lembke von Scheele.
Det handlar också om trafiksäkerhet.
– En vänstersväng på en fyrfilig gata skapar konflikt med både trafik från vänster och höger, med nuvarande utformning tar man bort konflikten med att man tvingas svänga höger i trafiken, fortsätter hon.
Deras tips till BRF Årsta är att bostadsrättsföreningen ska bygga en förbindelse mellan de två utfarter som finns. Det finns nämligen en utfart som man kan svänga ut höger ifrån.
– Det är dock något de får finansiera själva. Så här är det att leva i en stad, man måste samsas, säger Ingrid Lembke von Scheele.
Gällande trafikljusen på Fyrislundsgatan är de trafikansvariga på Uppsala kommun väl medvetna om problemet.
– Vi har haft problem med de reflektorer som ligger i körbanan och känner av när det kommer en bil. Det beror på att det varit mycket grävningar och man har då haft av kablar. Så det pågår ett arbete med att se över trafikljusen, berättar Christer Åkerlund.
För att hitta var de trasiga kablarna ligger behöver de göra felsökningar, vilket de håller på med nu.
– Men det kommer att ta ett tag innan vi har felsökt, lagat och signalerna har en korrekt funktion.
Hur lång tid då?
– Jag kan inte svara på när det kommer vara klart.
Vad har ni att säga till de som måste åka på Fyrislundsgatan och som drabbas av detta?
– Det är en av Uppsalas största gator och för att både gångtrafikanter, bilister och cyklister ska kunna ta sig fram på den och över den är trafikljus den bästa lösningen. Men teknik är teknik och den fallerar ibland, så är det bara.