Utskicken gjordes under förra veckan inom ramen för ett pilotprojekt där ett nytt system för utskick testades. Det externa företag som sköter hanteringen misslyckades med att säkerställa att alla brev hanterades riktigt.
På grund av ett fel i en maskin hamnade två brev i ett och samma kuvert. Det innebär att ett antal patienter fått en försändelse som även innehöll en annan patients kallelse eller remiss. Andra patienter fick ett tomt kuvert skickat till sig.
Totalt rör det sig om ett 50-tal kallelser till patienter vid Tierps vårdcentral och 40 remissbekräftelser från hudmottagningen på Akademiska sjukhuset.
– Det här innebär att känslig patientinformation kan ha spridits till obehöriga. Vi ser mycket allvarligt på den här händelsen. Vi kommer att gå vidare för att ta reda på hur det kunnat gå fel hos leverantören och säkerställa att det här inte händer igen, säger Annemieke Ålenius, chef för förvaltningen för elektroniska patientjournaler i ett pressmeddelande.
Enligt de uppgifter Region Uppsala har fått från företaget rör det sig om en felaktigt inställd maskin och felet, som också har drabbat andra landsting och regioner, ska nu vara åtgärdat.
Nya kallelser och remissbekräftelser kommer att skickas ut till samtliga berörda patienter.
– Vi fick information om felet genom att patienter som fått felaktiga brev tog kontakt med oss. Det är anmärkningsvärt att företaget inte omedelbart kontaktade oss när de blev medvetna om felet, säger Annemieke Ålenius.
Kontraktet med företaget avslutas den sista augusti, något som varit bestämt sedan tidigare.