Senvåren 2014 blev en tuff tid för de många pendlarna på linjen Uppsala-Stockholm. I slutet av maj brann det nämligen i signalställverket Myrbacken söder om Knivsta, samma ställverk som nu förstörts i en brand.
Branden 2014 ledde till stora trafikproblem under ett par veckor.
UNT var på plats i det skadade ställverket under reparationsarbetet två dagar efter brandolyckan.
– Det är många komponenter som måste plockas ut eller bytas, saneras från sot och syror och torkas separat, beskrev Kjell Wennström, teknikansvarig från Infratek, Trafikverkets huvudentreprenör på plats, då.
Ett problem var leveranser av komponenter.
– Det här är inget som finns på hyllan, sade Kjell Wennström.
Under reparationstiden dirigerades tågen med telefon.
– Det blir manuell ordergivning, sade Tomas Borg, sektionschef för underhållet på Trafikverket.
Tågkaoset ledde till starka reaktioner hos pendlarna. När konsekvenserna så småningom klarnade kunde UNT berätta att bara kundservicenotan hos SJ uppgick till 18 miljoner kronor.
Uträkningar av de samhällsekonomiska kostnaderna visade också att tågstoppet kostade 9 miljoner kronor – om dagen.
Stoppet ledde också till reaktioner från makthavare. Bland annat bjöd riksdagsledamoten Ardalan Shekarabi och lokala socialdemokratiska politiker in till en offentlig hearing i Uppsala om tågproblemen.
2014 var valår, liksom 2002. Tågproblemen ledde också till utspel i valrörelsen. Bland annat lovade S genom Anders Ygeman 1 miljard under tio år till underhåll på sträckan Uppsala-Stockholm.
– Det är Sveriges största pendelsträcka som måste leva upp till resenärernas rättmätiga förväntningar om punktlighet, annars kommer pendlarna att svika tåget, sade Anders Ygeman till UNT då.
Skälet till branden 2014 visade sig vara en miss i ett tidigare reparationsarbete. Provisoriska lagningar hade blivit kvar men inte klarat strömstyrkan. SVT berättade att Trafikverkets i sin utredning föreslog tydligare tidsregler för hur länge provisoriska lagningar får finnas i väntan på permanent lagning.
Signalsställverket vid Myrbacken har inte bara brunnit. I februari 2018 var det andra tekniska problem som stoppade tågen. Dessutom blandade sig Kung Bore i. Det gick nämligen inte att svetsa i kyla, och dessutom saknades det reservdelar, uppgav Trafikverket då.