Kännbar resursbrist inom vården i Gottsunda

Språkförbistring, ökande antal depressioner och hot om våld är några av de svårigheter personalen vid Gottsunda vårdcentral möter i sitt dagliga jobb. Resursbristen är kännbar för flera av dem som arbetar i ett av Uppsalas mest vårdkrävande områden.

Uppsala2006-04-07 00:00
UNT har besökt Gottsunda vårdcentral en helt vanlig dag i början av april. Barn leker i väntrummet och de grå linoleummattorna i korridorerna skiner nypolerat. Atmosfären är både avspänd och effektiv.
Gottsunda är den stadsdel i Uppsala där sjuktalet är bland de högsta i kommunen, femtio sjukdagar per person och år.
—Visserligen har vi ett extra tillskott i vår budget för att Gottsunda räknas som ett vårdtungt område, men de pengarna är en droppe i havet, säger Torun Hall nybliven verksamhetschef för Gottsunda vårdcentral.

Tyngre problem
Hon är också chef för vårdcentralerna i Sävja och Knivsta och kan jämföra mellan områdena.
— Problemen i Gottsunda verkar tyngre, området är en sorts genomströmningsstation för många, säger Torun Hall.
— Människor söker mer för stressrelaterade besvär och psykisk ohälsa nu än vad de gjorde för tio år sedan. I synnerhet verkar invandrarmännen må dåligt. Men de söker ofta för något kroppsligt som kan visa sig ha psykiska orsaker.
Överst på önskelistan för Gottsunda vårdcentral finns därför en psykolog och helst också en kurator till. Det finns en kurator och en sjukgymnast som redan nu arbetar med bland annat stödsamtal, smärtpatienter och stresshantering och det finns strävanden bland personalen att arbeta mer förebyggande, gärna i team runt en patient eller familj.

Familjemottagning på gång
— Ett kommande projekt är familjemottagningen där vi ska arbeta med socialförvaltningen bokstavligen under samma tak på Treklangen här intill. 2007 hoppas vi det ska starta, säger Torun Hall.
55 personer arbetar på vårdcentralen, därav är det 6, 3 läkartjänster. Dessutom finns fyra läkare under utbildning, samt en deltidsgynekolog. Dessa ansvarar för ett upptagningsområde med 15 000 personer. Ändå är personalomsättningen på vårdcentralen inte speciellt hög. Det är bara en sjuksköterska som slutat de senaste tre åren.
Men i Gottsunda finns också den största andelen missnöjda med primärvården enligt Landstingets undersökning Liv och hälsa 2004, som UNT berättade om i tisdags. 68 procent av dem som uppsökt vårdcentralen under de senaste tre månaderna var dock nöjda med behandling och undersökning. De ärenden rörande Gottsunda vårdcentral - 5 ärenden av totalt 1200 inom hela landstinget - som nått patientombudsmannen Eva Åkerlind det senaste året har handlat mest om tillgängligheten, vårdcentralen har fått kritik för svårigheten att komma fram per telefon.

Bedöma och prioritera
Den måndagsmorgon jag själv ringer för att boka tid för reportage möts jag av en telefonsvarare i växeln till Gottsunda vårdcentral. När jag sedan knappar mig vidare möts jag först av upptagetton, det är ju telefontid. Efter flera försök får jag ett sorts napp: en elektronröst lovar att distriktssköterskan ska ringa mig vid ett bestämt klockslag senare på dagen. Det sker inte. Kanske för att jag presenterat mig som journalist och inte som sjuk.
— Vi är tre eller fyra sjuksköterskor som svarar i telefon under telefontid. Vår uppgift är att bedöma och prioritera, ge råd men också att ge en läkartid. Akut sjuka kan få tid samma dag. De vi kallar för halvakuta samma vecka och för de lågprioriterade är väntetiden just nu sex veckor, berättar distriktssköterskan Ronda Algoz.
— En tendens är att depressionerna ökar och det är oroande att de går att allt lägre i åldrarna.

Språkkunskap en tillgång
Förutom svenska pratar hon arabiska och franska. Språkkunnandet är en tillgång i hennes jobb, men det kan också ge henne mer att göra än vad som egentligen ingår i tjänsten.
— Det händer ofta att jag får förklara på de andra språken hur vården i Sverige fungerar över huvud taget, berättar Ronda Algoz.
Det här försvårar och pressar arbetssituationen för henne. Omkring 100 telefonsamtal får varje distriktssköterska ta hand om under telefontid. Topparna ligger inte oväntat på måndagar, enligt Gottsunda vårdcentrals egen statistik. Där kan man också se att under februari i år hade man 1846 avslutade telefonsamtal och att 359 hade ringt när kön var full och 283 när telefontiden var slut.
Gottsunda vårdcentrals hemläkarmottagning har Uppsalas enda låsta reception. Principen är att har man ingen bokad tid släpps man inte in i väntrummet.
— Vi kunde inte ha öppet därför att folk som inte hade beställt tid gick in i lokalerna och störde läkarna, som kanske till och med var upptagna av patientbesök, säger Torun Hall.

Hot och desperation
Agneta har jobbat i receptionen i drygt tio år. Hon vill inte stå med efternamn i tidningen eftersom hon har hotats flera gånger av människor som inte släppts in. Otrevligheter händer dock inte varje dag. Den senaste incidenten var för en månad sedan.
— En del är desperata när de kommer fram till luckan. Jag försöker i första hand prata med dem, i andra hand får jag hjälp från kollegerna i rummen intill, i tredje hand får vi ringa på vakten i Gottsunda centrum. Han brukar komma snabbt, säger hon.
— Men jag önskar att jag kunde flera språk. Det skulle underlätta om man kunde förklara hur det fungerar.

Bokar tolkbesök
Hon bokar de tolkbesök som behövs på mottagningen också, runt 60 per månad. Vanligast förekommande språken, förutom svenskan är arabiska och sourani, men här finns också patienter med ursprung från de nordiska grannländerna, Europa, USA och Afrika.
— Cirka 47 procent av våra besök görs av personer med invandrarbakgrund. Många av dem har flera problem , varav en del är av social karaktär. Just deras besök kan bli långa, säger Ulf Kristoferson som arbetat som husläkare på Gottsunda vårdcentral sedan 1983.
— Jag trivs här med både patienter och personal, men jag tycker vi behandlas orättvist av politikerna och att vi får för lite resurser.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!