Kampen börjar om annonserna

På tisdag startar en ny lokal tv-kanal i Uppsala, 24 UNT, som sänder nyheter och program dygnet runt.Reklammarknaden för tv växer just nu så att det knakar. Samtidigt visar historien att tv-satsningar är ekonomiskt vanskliga. UNT har granskat förutsättningarna för Uppsalas senaste aktör i en ständigt optimistisk tv-bransch.

Carl-Åke Eriksson, redaktionell utvecklingschef på UNT, räknar med att den nya tv-kanalen 24 UNT ska gå med vinst efter tre år.

Carl-Åke Eriksson, redaktionell utvecklingschef på UNT, räknar med att den nya tv-kanalen 24 UNT ska gå med vinst efter tre år.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2010-10-24 18:03

På tisdag ritas mediekartan i Uppsala om, igen. För fem år sedan gjorde de första gratistidningarna sitt intåg i staden och sedan dess har ett annonskrig rasat mellan framför allt Upsala Nya Tidning och Uppsalatidningen.
Nu utvidgas reklamkriget till etern, när UNT startar en egen marksänd tv-kanal som kan nå de flesta hushåll i Uppsala via Vedyxamasten.
Den senaste prognosen från Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, visar att tv-mediernas andel av reklammarknaden växer i år. Under krisåret 2009 tappade tv-branschen mer än var tionde krona av reklamintäkterna. Nu räknar IRM med en tillväxt på 14 procent 2010 för kommersiell tv. Om prognosen håller blir 2010 det bästa försäljningsåret för tv-reklam någonsin i Sverige, med över fem miljarder kronor i omsättning.

IRM skruvar upp prognosen för hela den svenska reklammarknaden och räknar med en tillväxt på fem procent under 2010, framför allt driven av internet och tv.
Förra året hade TV 4 Sverige AB, som omfattar samtliga lokala TV 4-stationer, en omsättning på 493 miljoner kronor och gjorde en vinst på 140 miljoner kronor. Rörelsemarginalen var 37,5 procent. TV 4 Upplands andel av omsättningen var cirka 20 miljoner kronor. Även TV 3 och Kanal 5 konkurrerar framgångsrikt på de lokala marknaderna.
Det är inte svårt att förstå varför traditionella tidningshus med rörelsemarginaler på ett par procent lockas att ta upp striden om de lukrativa lokala tv-reklammarknaderna, och samtidigt ta klivet över till att bli "mediehus".
Många medieföretagare har drömt om att starta egna tv-kanaler och många har misslyckats. Det senaste exemplet är Aftonbladets satsning på TV 7 som floppade rejält. Kanalen såldes efter bara ett år till vrakpris och 2009 nylanserades TV 7 av nye ägaren Nonstop Television som en renodlad kvinnokanal, på känt manér.

Mot bakgrund av sådana tv-floppar frågar man sig vad som talar för att det finns utrymme för fler aktörer på reklam-tv-marknaden.
– Vi kommer inte att göra samma misstag som TV 7. De hade väl 100 personer som jobbade med den kanalen, vi har elva personer som jobbar med 24 UNT. Vi samkör inom koncernen för att hålla kostnaderna nere, säger Theo Blanco, marknadschef på UNT.
Det kanske är orättvist att jämföra en nystartad lokal tv-kanal med rikstäckande tv-satsningar som byggt på glädjekalkyler. 24 UNT:s koncept liknar knappast TV 7:s.
NTM-koncernen, som UNT ingår i, använder ett format med 20-minutersblock av nyheter och program som rullar dygnet runt och som uppdateras under dag- och kvällstid. De andra tv-kanalerna i koncernen, 24 NT i Norrköping, 24 Corren i Linköping samt 24 Norrbotten i Luleå och Piteå, utgår också från traditionella tidningshus.
– Vi får nu fyra ben att stå på: unt.se, 24 UNT och papperstidningarna UNT och 18 Minuter. Det gör att vi kan sälja heltäckande reklampaket. Det innebär att vi både kan hitta nya kunder och behålla kunder som vill lägga en större del av sina reklampengar i tv. Vi har redan sålt slut på all reklamtid i 24 UNT fram till årsskiftet, så intresset är väldigt väldigt stort, säger Theo Blanco.

Alla de andra tv-kanalerna inom NTM-koncernen har dock redovisat röda siffror sedan den första kanalen startade i oktober 2008. Det lär se likadant ut för 24 UNT den närmaste tiden.
– Under de första åren befinner vi oss i ett uppbyggnadsskede. Men efter tre år räknar vi med att kanalen ska gå med med vinst, säger Carl-Åke Eriksson, projektledare för 24 UNT.
Budgeten bygger bland annat på erfarenheter från de andra kanalerna i NTM-koncernen.

Bo Enell, teknikchef för tv-kanalerna inom NTM, har 30 års erfarenhet från tv-branschen. Han är övertygad om att det finns mer pengar att hämta in från marknaden.
– 24 NT i Norrköping som har varit i gång längst hade gått med vinst nu om vi inte gjort vissa nysatsningar och investeringar. 24 UNT kommer att kunna ta marknadsandelar från TV 4 och samtidigt hitta helt nya kunder som aldrig tidigare satsat på tv-reklam, säger Bo Enell.
Det talas i branschen om att tv är på nedgång. Nätet hotar att slå ut all "gammelmedia".

– Det kommer att dröja många år innan internet och mobilen tar över som de dominerande medierna. Fram till dess finns det pengar att tjäna på lokal reklam-tv, säger Bo Enell.
Jonas Irebjörk, affärsområdeschef för TV 4 Region Öst, vilket omfattar bland annat Uppland, ser ett trendbrott i tv-branschen.
– 2008–2009 började fler prata rörlig bild. Tv:s andel av mediekakan är fortfarande mindre än dagspressens men den ser ut att växa raskt just nu, säger Jonas Irebjörk.
Betyder det att det finns utrymme för fler aktörer på tv-marknaden i till exempel Uppsala?

– Det tror jag. Det är jättekul att få en konkurrent i 24 UNT. Vi märkte när TV 3 och Kanal 5 började sälja reklam på lokala marknader att det gynnade oss också, helt enkelt eftersom fler började intressera sig för att annonsera i tv. Det driver hela mediet.
TV 4 Uppland firar 15 år denna månad, men det är först på senaste år som kanalen kunnat uppvisa positiva resultat.
– I början gick det tungt för våra lokala och regionala kanaler. En förklaring var att det var dyrt och omständligt att investera i teknik. Det har blivit mycket billigare och enklare att sända tv. Dessutom var tv-reklam ett nytt fenomen för många lokala företag i början av 90-talet. Det krävdes en invänjningsperiod, säger Jonas Irebjörk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!