Kämpar för trafikvänligare ort

Gångvägar vid tillfartsvägarna. Lägre hastighetsgränser. Ett promenadstråk runt samhället. Det föreslår Östervålabon Pierre Inelöv som efterfrågar en familjevänligare trafiksituation på sin ort.

Det var när Pierre Inelöv själv fick barn som han på allvar började intressera sig för att förbättra trafiksäkerheten i Östervåla samhälle.

Det var när Pierre Inelöv själv fick barn som han på allvar började intressera sig för att förbättra trafiksäkerheten i Östervåla samhälle.

Foto: Johan Eriksson

Uppsala2016-03-14 08:00

Pierre Inelöv flyttade till Östervåla och bildade familj för några år sedan och det var när det blev aktuellt med barnvagnspromenader som han själv på allvar fick upp ögonen för trafiksituationen på orten. Först i familjens eget närområde - vid utfarten mot Gräsbo och Huddunge - och för en tid sedan skickade han in ett medborgarförslag till kommunen om en gångväg längs vägen från Tallgården till Lapphällsvägen.

– En sådan skulle både göra trafiksituationen säkrare och uppmuntra Östervålaborna till promenader åt det hållet. Dessutom vill jag se att 50-skyltarna flyttas längre från samhället, bilarna kör för fort i dag, säger Pierre Inelöv.

– Tanken med mitt engagemang är att så ett frö i de här frågorna, att fler börja tänka i de här banorna, tillägger han.

Det han helst skulle vilja se är gångvägar längs med samtliga fyra utfartsvägar från Östervåla, vilket det i nuläget bara finns vid riksväg 272 mot Uppsala.

– Inte minst vid utfarten mot Mårtsbo är en gångväg verkligen en nödvändighet, att gå med barnvagn på vägkanten till den välbesökta hembygdsgården är absolut inte trafiksäkert, säger han.

Men han har flera idéer. En av dem är att låta gångvägen mot Lapphällarna bli startpunkt för ett promenadstråk runt hela samhället, från Lapphällarna över skogsområdet norrut mot 272:an och sedan vidare förbi Lundaområdet, Kilgränden och vägen mot reningsverket för att sedan svänga höger till Gräsbovägen igen.

– Det skulle bli ett riktigt trevligt promenadstråk på uppemot 7,5 kilometer, en slinga som skulle uppmuntra Östervålaborna promenera mera, tror Pierre Inelöv.

Han är däremot medveten om att allt inte kan ske på en gång.

– Allt kostar naturligtvis mycket pengar men på sikt tror jag på de här idéerna. Framför allt skulle jag vilja se en prioritering på de rent trafiksäkrande åtgärderna för fotgängare och cyklister, säger Pierre Inelöv som fortsättningsvis tänker driva de här frågorna både som privatperson och genom Östervåla utvecklingsråd.

– För mig känns det naturligt att försöka utveckla den ort jag bor på, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!