Uppsalapolitiker skärper tonen om fyrspåret

I en till synes samordnad kampanj skärper företrädare för Uppsalaregionen tonen om fyrspåret. Staten måste leva upp till avtalet, är budskapet.

Göran Enander, landshövding, trappar upp kampanjen för fyrspåret.

Göran Enander, landshövding, trappar upp kampanjen för fyrspåret.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2022-04-06 08:00

Under måndagen gick flera företrädare ut med krav på att regeringen håller sin del i avtalet om fyrspåret. Göran Enander, landshövding, skrev en debattartikel om saken i Dagens Industri tillsammans med flera landshövdingskolleger. Samma dag var Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, och Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande, intervjuade i Dagens Nyheter med samma budskap.

Nytt är att man nu tar hjälp även av Norrlandslänen, där industrialisering med batterifabrik och satsningar på fossilfritt stål ställer nya krav på järnvägstransporterna förbi Uppsala.

– Vi vill visa att fyrspårsutbyggnaden hänger ihop med satsningarna i norr. Sträckan mellan Uppsala och Stockholm påverkar en stor del av järnvägssträckan norrut, säger Göran Enander, landshövding i Uppsala.

Bakgrunden är att Trafikverkets förslag till infrastrukturplan saknar finansiering för att realisera fyrspårsutbyggnaden före 2032–2034, vilket är den tid som anges när järnvägen ska vara klar enligt avtalet, där Uppsala och Knivsta åtar sig att bygga bostäder i utbyte mot en tidigareläggning av fyrspår till Stockholm. Den nationella planen för infrastruktur fastställs vart fjärde år. Den plan som nu ska fastställas av regeringen, preliminärt i juni, gäller perioden 2022–2033.

Både Göran Enander och lokalpolitikerna tar avstamp i en Sweco-rapport som tagits fram på uppdrag av flera regionala organisationer. Rapporten är en uppdaterad variant av en tidigare version som användes i argumentationen inför beslutet om fyrspår. Försättsbladet har nu försetts med den latinska sentensen "pacta sunt servanda", avtal ska hållas. Enligt rapporten kostar varje års försening av utbyggnaden 400 miljoner kronor för samhället.

Tomas Eneroth, infrastrukturminister, har aviserat att han tycker att fyrspåret är viktigt och att Trafikverkets förslag kommer att förändras när regeringen slutligt fastställer planen. Men några löften har han inte velat ge.

Göran Enander tycker inte att det uttalandet gör att regionen kan andas ut.

– Man ska inte förledas att tro att det är klart. Det finns många intressen som konkurrerar om pengarna och det gäller att hålla i den här frågan.

Emilie Orring är inne på samma linje.

– Jag blev ganska upprörd när jag såg Trafikverkets förslag. Det viktigaste nu är att staten måste visa att det är en avtalspart att lita på, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!