I sju av tio kommuner har man höjt säkerheten på skolor runtom i landet, enligt en undersökning som tidningen Dagens samhälle nyligen gjort. Att införa kameraövervakning, kodlås eller passerkort och att börja använda sig av väktare förkommer också i svenska skolor.
LÄS MER: Säkerheten har skärpts på skolor
Rolf Viberg är rektor på Lundellska skolan i Uppsala. Där har man haft övervakningskameror sedan 2011 - detta på grund av att skolan haft stora problem med stölder.
– De bröt upp skåp och vi hade precis fått nya datorer, förklarar Rolf Viberg.
Skolledningen visste inte om det var personer på skolan eller utomstående personer som utförde stölderna. Först försökte man tackla problemet med att öka närvaron av vuxna, vilket dock inte hjälpte.
– Det var när vi införde kameror som stölderna upphörde, det blev en trygghet för stunden, säger Rolf Viberg.
Just stölder är en anledning till att man har höjt säkerheten på många svenska skolor, enligt undersökningen. Hot om skjutningar och skadegörelse är andra.
LÄS MER: Hotade med skjutning på skolan
Anders Fridborg är säkerhetschef på Uppsala kommun. Enligt honom har det inte skett någon generell ökning av säkerhetsåtgärder på Uppsalas skolor.
– Vad vi gör är att jobba behovsanpassat. Alla skolor har olika förutsättningar, det är skillnad på en central gymnasieskola och en lågstadieskola på landsbygden.
En förebyggande insats som har blivit allt vanligare under senare år i Uppsala är att genomföra utbildningar i "agerande vid pågående dödlig situation". Det kan till exempel handla om hur skolpersonal ska agera om en eller flera personer skulle attackera en skola.
– Utbildningen är för att rektorer och personal ska få en mental förståelse att något sådant kan hända. Att vi genomför den beror på händelser i vårt område, som attacken i Trollhättan. Attacker händer inte bara i USA eller Finland, det kan tyvärr hända i Sverige också, säger Anders Fridborg.
På Lundellska skolan har skolledningen genomgått en sådan utbildning. Man arbetar även med hur man ska utbilda övrig personal och elever.
– För tio år sedan var det inget man tänkte att "det här måste vi informera om", men i dag måste vi vara förberedda för sådana krissituationer. Alla vet att det kan börja brinna men vad gör man om det kommer in någon och skjuter? Det finns inga exakta instruktioner, säger Rolf Viberg.