Kameraövervakning i taxi avskräcker rånare

Uppsala Taxi och Taxi 020 är de enda taxibolag i länet som hittills installerat skyddskameror i sina bilar. Kameraövervakningen har haft en avskräckande effekt, antalet rån har i år minskat till noll. Och för chaufförerna har arbetsmiljön avsevärt förbättrats.För konkurrenten Taxi Kurir är situationen däremot dystrare. Tre väpnade rån, varav ett ouppklarat, är årets facit.

Uppsala2005-11-08 00:00
Uppsala Taxi var ett av de första taxibolagen i landet som hösten 2002 fick tillstånd att installera övervakningskameror i sina taxibilar.
Idag sitter 120 kameror fastmonterade vid backspegeln mitt i framrutan. Kostnad: cirka 1,5 miljoner kronor.
— I början visste vi inte om våra förare skulle acceptera nyordningen. Nu vill de ogärna köra nattetid om en kamera inte fungerar, säger Svante Bergh, vd på Uppsala Taxi.

Betydligt lugnare
Taxichauffören Håkan Press, som kört för bolaget på heltid i 12 år, är kamerorna en trygghet.
— Det är betydligt lugnare i baksätet på kvällar och helger. Folk vet att vi har kameror och accepterar det. Visserligen tror många att de blir filmade men det är bara stillbilder som tas, fem när de kliver in i bilen och fem när de kliver ur, säger han.
Håkan Press har aldrig råkat ut för varken hot eller våld när han suttit bakom ratten.
— Blir man provocerad, får man försöka skämta till det och inte sätta avigsidan till, så har man löst en eventuell konflikt.
Taxi 020 uppger att cirka hälften av deras bilar i Uppsala hittills utrustats med kameror. Bolaget, som totalt håller sig med 700 bilar i Stockholm-Uppsala-området, började monteringen vid årsskiftet och har i år förskonats från våldsbrott.
— Förhoppningsvis är det kamerornas förtjänst, säger Kjell Scherman på Taxi 020.
Uppsalapolisen för ingen statistik över antalet rån och våldsbrott mot just taxichaufförer. Men enligt Christer Nordström, presstalesman, har förekomsten varit mycket sparsam under de senaste åren.

Begränsat
Uppfattningen om att det grova taxivåldet är begränsat, delar han med Svante Bergh.
— Ja, vi har varit rätt så förskonade här i Uppsala, det är inte som i Stockholm och Malmö, där våldet mot taxichaufförer verkar mer utbrett. Att vi var först med kamerorna, var mer en förebyggande åtgärd för att öka tryggheten för våra förare och nuförtiden sker högst 25 procent av betalningarna kontant.
Taxi Kurir har fått tillstånd till kameraövervakning av länsstyrelsen men ännu inte installerat några i sina drygt 50 bilar. I fjol utsattes fyra av deras taxichaufförer för väpnade rån, hittills i år har tre rån inträffat, ett visade sig dock i efterhand vara fejkat. Taxichauffören hittade på att han bestulits på 13 000 ur kontantkassan.
Enligt Gösta Olsson, bolagets vd, anser vissa åkare att det är förenat med för stora kostnader att installera kameror.
— Andra tycker att de inte behöver, eftersom de mest har samhällsbetalda körningar och vi kan inte tvinga någon.

Kristeam
Däremot har chaufförerna i likhet med sina kollegor hos andra bolag överfallslarm och GPS- utrustning som kan spåra taxibilen. Taxi Kurir håller sig också med ett kristeam som rycker ut dygnet runt vid allvarliga händelser.
— Visst är det en kostnadfråga men nu har moderbolaget utarbetat ett billigare och säkrare system som kostar 10 000 kronor jämfört med det dubbla för ett par år sedan. Det är bara en tidsfråga innan vi också installerar, säger Staffan Karlsson, åkare på Taxi Kurir.

För dyrt för små bolag
För de mindre taxibolagen är det idag inte möjligt med skyddskameror. Länsstyrelsen beviljar bara för de större bolagen med beställningscentraler, dit bilderna överförs digitalt utan att en enskild taxichaufför har möjlighet att se bilderna.
— För oss skulle det också bli för dyrt, jag har fyra bilar rullande, varav en på kvällstid och mina chaufförer har inte känt något behov, tack och lov har vi heller aldrig råkat ut för någon allvarligare incident, säger Niklas Reiksson på Ärentuna Taxi.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om