Kall sommar lyft för Uppsalahandlarna

Det är främst handlarna som har dragit nytta av det mediokra sommarvädret. Handelns omsättning i Uppsala under de tre sommarmånaderna var betydligt större jämfört med motsvarande period 2002 och 2003. Även museerna har haft fler besökare. Fyrishov har dock fått känna av det svala sommarvädret

Uppsala2004-08-21 00:00
- Hellre butiksägare än campingplatsinnehavare, säger Meta Troell, regionchef för Svensk Handel när hon ska summera sommarens kommers.
Det finns ingen sammanställning över Uppsalabutikernas omsättning den gångna sommaren. Men som regionchef har Meta Troell ständig kontakt med handlarna. Och beskedet är kristallklart: sommaren har varit mycket bra för Uppsalahandeln.
- En dålig sommar brukar resultera i en bra omsättning, men visst finns det skillnader även mellan butikerna. Allt som man kan göra inomhus brukar sälja bra, exempelvis renovera, spela spel, läsa böcker. Då ökar också omsättningen inom dessa områden.
Meta Troell kan bara erinra sig en nisch som gått lite sämre denna sommar.
- Det är försäljningen av finare kläder. Försäljningen påverkas tydligen av vädret för det har inte varit så lyckat.
Hon noterar samtidigt att Uppsalaborna stoppar i sig mer godis när det är dåligt väder.
- Jag vet en godisbutik som har örnkoll på temperaturen. Butiken ökar omsättningen rejält när det är dåligt väder. Förmodligen tröstäter vi godis.
Det finns ännu ingen sammanställning över turistsäsongen i Uppsala. Preliminära uppgifter från turistbyrån visar dock att beläggningen på hotell och vandrarhem är oförändrad jämfört med i fjol.
Fyrishovs camping hade färre besökare under maj och juni. Sedan dess har man noterat en återhämtning. Antalet besökare vid Äventyrsbadet och utebadet har dock minskat med två tre procent jämfört med i fjol.
- Utebadet har fortfarande chans att ta igen nedgången beroende på vädret i fortsättningen. Hittills i år har det bara varit fullt av badgäster på gräsmattan femton dagar. I fjol var det fullt varje dag, berättar Brita Zetterberg Blom, marknadschef vid Uppsala tourism.

Succé för Pelle Svanslös
Gamla Uppsala museum har haft fler besökare i sommar jämfört med i fjol. Under juni, juli och hittills i augusti har museet räknat in drygt 9000 besökare. Även konstmuseet redovisar positiva siffror.
Det nya Pelle Svanslös-huset har blivit en succé. Sedan starten i juni har Pelle haft omkring 12 000 besökare.
Turistbyrån hade i juni 13 700 besökare jämfört med 11 000 motsvarande månad i fjol. I juli var antalet besökare 20 700 jämfört med 23 000 i juli förra året.
- Det blev en störtdykning i juli. Vi vet inte varför, men vi tror att det kan bero på vädret . Förra sommaren hade vi extremt fint väder. Antalet besökare nu i augusti verkar bli ungefär lika många som i fjol, säger Brita Zetterberg Blom.
Noterbart är att det är fler besökare från Ryssland, Italien och Frankrike som gästar Uppsala jämfört med tidigare.
- I och för sig är det många som bara stannar en kort tid. De kommer in till turistbyrån och säger: Vi har två tre timmar på oss i Uppsala. Vad ska vi hitta på?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!