Kafétrenden fortsatt stark

Svenskarna fortsätter att äta mer ute – helst på kafé. Hittills i år har kafébranschen ökat med nästan tio procent. Många nya koncept är en förklaring, tror branschorganisationen SHR.

Miled Abdallah driver Coffeehouse by George vid resecentrum.

Miled Abdallah driver Coffeehouse by George vid resecentrum.

Foto: Oscar Segerström

Uppsala2011-11-07 20:09

Att ta en fika på stan lockar allt större skaror. Bara i år har kaféerna ökat sin försäljning med 9,5 procent, enligt restaurangindex från SCB, Statistiska centralbyrån. Även restauranger och hotell går framåt. Årets första nio månader ökade försäljningen med drygt 7 procent i hela branschen.
– Allt har ökat, restaurangbranschen som helhet har gått bra sedan förra sommaren. Men kaféerna har gått lite bättre, säger Björn Arnek, avdelningschef på Sveriges Hotell- och restaurangföretagare (SHR).

Vad beror det på?
– Det har kommit många nya koncept och nya kedjor, det är ett segment som har utvecklats mycket. Vi ser inte det här bara i år, säger Björn Arnek.

En som är medveten om trenden och hoppas att den håller i sig är Ulf Lindberg, bagare och delägare i Forsa hembageri samt med i satsningen på Güntherska konditoriet i Uppsala. Med anor från slutet av 1800-talet ska öppna igen i början av nästa år när renoveringen är klar efter en stor vattenskada.
– Uppsala har alltid varit en kaféstad. Folk lägger mycket pengar på det. Jag tror att folk vill träffas på det sättet också, och inte bara facebooka och twittra med varandra, säger Ulf Lindberg.

Coffeehouse by George i nya stationshuset är ett av kedjans 29 kaféer runt om i landet, och ett av två i Uppsala. Kaféer är inte lika priskänsliga som restauranger och ökar därför mer, tror Miled Abdullah som driver kaféet.

Som helhet har lunch- och kvällsrestauranger den största delen av marknaden, drygt 40 procent, medan kaféer har den minsta, med drygt 5 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om