K-a-k-a på handens fem fingrar

Hanna Vegerfors använder tecken för att lättare kunna kommunicera med sin son, trots att han fullt normal hörsel. Flera undersökningar pekar också på att det är bra för ett barns tal- och språkutveckling att använda tecken.

Foto:

Uppsala2011-02-10 11:02

Axel Vegerfors, 1,5 år, stampar med ena foten i golvet.
– Okej, vill du dansa? Kom så sätter vi på pippiskivan, säger Hanna Vegerfors.

Det är ett av de tecken som Axel Vegerfors själv har hittat på. När han klappar sig på kinden betyder det morfar, kanske för att han har skägg. Annars använder de riktiga teckenspråkstecken. Vissa blir lite förenklade eftersom små barn inte har den finmotorik som krävs för en del tecken. Axel Vegerfors är i den åldern där hans tal har börjat lossna så smått, han säger mamma och lampa och köttbullar. Men han kan också över 30 tecken och det kommer fler hela tiden.
– Ibland blir jag förvånad när han plötsligt tecknar något som jag bara visat honom någon enstaka gång, säger Hanna Vegerfors.

Hon och Axel brukar teckna olika djur, mat och fordon och han kan säga till om han vill ha vatten, mjölk eller glass.

Vilket var hans första tecken?
– Jag tror det var när han tecknade att vi skulle sjunga Imse Vimse spindel. Sjöng man fel sång blev han vansinnig, säger Hanna Vegerfors.

Den största fördelen med att använda tecken är att man tidigt kan få ett bra samspel med sitt barn, tycker Hanna Vergerfors. Dessutom kan hennes son kommunicera med döva och andra i samhället som använder teckenspråk.
– Det blir som en slags tvåspråkighet, säger Hanna Vegerfors.

Hon började teckna med sin son när han var 7-8 månader, så fort han började intressera sig för bilder. Axel Vegerfors har nyligen börjat förskolan och Hanna Vegerfors var lite nervös för hur det skulle gå om han inte kunde göra sig förstådd med sina tecken som han var van vid. Som tur var visade det sig att personalen på förskolan kan några tecken, dessutom har hon lämnat en lista med de tecken som hennes son använder mest.

Hur har du gjort för att lära ut tecken till någon som är så liten?
– När vi tittar på saker så gör jag tecknet för den saken samtidigt. Ibland tecknar jag med hans händer. Han kopierar och lär sig jättefort, säger Hanna Vegerfors.

Hon arbetar som förskollärare på Ekuddens förskola i Ulleråker. Eftersom de hade ett barn på förskolan som behövde tecken för att kunna kommunicera så fick hon gå utbildningar och började leda samlingar där alla barn fick lära sig tecken. Det var uppskattat och personalen märkte att det även underlättade mycket för barn som inte hade svenska som modersmål. De flesta tecken är logiska och lätta att lära sig.
– När jag själv fick barn ville jag naturligtvis använda tecknen även med honom, säger Hanna Vegerfors.

Hon har gjort i ordning en liten bok med egna bilder som de brukar teckna till.
– Nej, det där är väl ingen apa. Det är ju en ko, säger Hanna Vegerfors och sätter upp två fingrar som horn.

Axel Vegerfors skrattar. Precis som för alla som håller på att lära sig något nytt så blir det fel ibland. Men tecknet för kaka, det sitter som gjutet. Och så länge han tycker att det är roligt kommer de att fortsätta använda teckenspråk som komplement. Populärt. Axel Vegerfors har nyligen lärt sig att teckna olika sagofigurer, som till exempel Bamse. Här är han dock fullt fokuserad på att visa mamma att han vill ha en kaka.

Mer om tecken på

www.teckna.se

www.teckna.ecsweden.se

För dig som vill börja teckna

Välj tecken för någonting ni gör ofta eller tycker är roligt att göra tillsammans. Det är också bra om de första tecknen är talande i sig, att det beskriver aktiviteten eller saken på ett för barnet logiskt sätt, till exempel äta, bil eller boll.

Teckna utvalda tecken (ett eller flera) i samband med aktiviteten samtidigt som du säger ordet för samma sak.

Var konsekvent och positiv. Utöka med fler tecken när ni är redo, kanske när barnet tecknar tillbaka. Glöm inte bort att använda de första tecknen för att ni lär er nya.

I början är det vanligt att barnet tecknar ett och samma tecken till allt, precis som alla saker kan heta ”mamamama”, eller ”däää”. Det betyder att barnet har förstått att alla saker har ett namn.

Senare kommer insikten att alla tecken eller ord har en innebörd. Då brukar utvecklingen gå snabbt.

Exempel på tecken får du via Svenskt Teckenspråkslexikon på www.ling.su.se eller på www.spreadthesign.com. På www.hattenforlag.se kan man köpa ett ficklexikon eller en cd-skiva med teckenlexikon där man ser tecknen utföras. Till vissa mobiltelefoner finns även en app att köpa så att man lätt kan slå upp ord på telefonen var än man befinner sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!