Jysk får kritik för vilseledande priser

Har du köpt en bäddmadrass på Jysk nyligen? I så fall kan du vara blåst på priset. Rabattkampanjen som saluförts i tv-reklam och i direktutskick till hushållen stämmer inte med priserna i flera butiker.

Olika bud och olika priser beroende på var man tittar. Procenträkning verkar vara en bra kunskap att ha med sig i handeln i rea-tider.

Olika bud och olika priser beroende på var man tittar. Procenträkning verkar vara en bra kunskap att ha med sig i handeln i rea-tider.

Foto: Jörgen Hageqvist

Uppsala2008-01-05 09:00
Bosse Sedvall från Skokloster reagerade när han besökte Jysks butik i Märsta i veckan. Han uppmärksammande personalen på att prissänkning från 1 799 kronor till 1 600 kronor för en bäddmadrass inte var lika med en rabatt på 30-50 procent, som direktreklam och tv-reklam basunerat ut. Efter lite diskussion fick han betala 1 259 kronor när han till slut köpte en madrass.
När UNT besöker butiken i Märsta på fredagen är priserna justerade. Rabatten stämmer.
Elenor Simonsen som betjänat Bosse Sedvall förklarar felet med att det blivit en miss vid prisjusteringen vid årsskiftet, och att det handlar om enstaka madrasser.
- Det korrigerades på en gång, och feltryck kan alltid hända. Tryckfelsnisse, säger Elenor Simonsen.

Hon betonar än en gång att missen rättats till och enligt personalen har ingen kund betalat fel pris. Alla har fått de rabatter som det lockats till butiken med.
Inne i Jysks butik på Bolandsgatan i Uppsala hittar vi samma madrass som Bosse Sedvall inköpt (en bäddmadrass av märket Dreamzone Gold T35), men priset som kunden får betala är 1 600 kronor, enligt prislappen, en sänkning med 11 procent jämfört med ursprungspriset 1 799 kronor. I butiken hittar vi reklambladet med rabatterbjudandet på bäddmadrasser som lovar 30-50 procent rabatt på alla bäddmadrasser. Tre olika bäddmadrassmodeller håller inte vad reklamen lovar.
- Det är fusk, säger Razija Reimer.
- Jaha, då får jag handla madrass någon annan stans, säger en kvinna och går mot utgången.
- Jag är besviken, säger Aina Höglund som är ute efter att slå mynt av erbjudandet på bäddmadrasser.

Hon drar sig bort från bäddmadrasshyllan, säger att hon är en godtrogen kund.
Butikschefen finns inte på plats men en kvinna i personalstyrkan förklarar prissättningen med att det gäller för kunden att del av både tv-reklamen och erbjudandena i broschyren för att det ska stämma.
UNT: Så vilket pris ska jag betala för en Dreamzone Gold T35, den som ska vara nedsatt med 30-50 procent enligt reklamen?
- Du ska betala 1 600 kronor, blir svaret.
Butikens priser går inte att ändra eftersom det sätts centralt.
Innan vi går ut från butiken kommer en nyanställd fram och berättar att han reagerat på att kampanjerbjudande och faktiska priser inte stämmer för en del bäddmadrasser.
- Men man är ny och jag vågar inte sätta sig emot, säger han och tillägger att det hela är olyckligt.

Vi styr vidare mot Jysks butik i Stenhagen. Här möts vi återigen av olika budskap i reklambroschyren och vid avdelningen för bäddmadrasser.
Gardinerna till personalrummet dras för. Dörren går igen. Vi hänvisas till distriktschefen Jan Jörgensen och får en lapp med hans telefonnummer.
- Jag beklagar upplevelsen för kunderna, det ligger inte i företagets intresse att vilseleda, säger Jan Jörgensen som hänvisar vidare till presschefen Kim Skippstedt som sitter i Danmark.
UNT: Vad tycker du om förklaringen att det som kund gäller att se både tv-reklamen och läsa i broschyrerna för att priset ska överensstämma med det i butiken?
- Inga kommentarer, säger Jan Jörgensen.
Små utsikter till upprättelse
- Jag blir så jäkla upprörd, säger May Strandberg på Konsument Uppsala när hon för höra den speciella förklaringen att det som kund hos Jysk gäller att kombinera tv-reklam och direktreklam för att förstå prissättningen.
Men rent strikt, enligt avtalslagen, går det inte att göra så mycket för kunder som köpt madrasstyper på Jysk i tron om att de har fått 30-50 procents rabatt.
- Ja, så illa är det. Köpet görs upp vid kassan och då har kunden möjlighet att avstå eller fullfölja. Det låter hårt, men det är verkligheten, säger May Strandberg.
Men om en kedja sätter det i system att locka med andra priser än de i butiken, vad gör ni då?
- Kan vi bevisa att en butik sätter det som du berättat om i system, då skulle vi reagera.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!