Julstämning på Slottskällans bryggeri
På Slottskällans bryggeri i Uppsala råder julstämning. Mitt i julihettan började man i går att brygga årets julöl. Rekordtidigt, eftersom schemat för hösten är glädjande tajt. Slottskällan som de senaste åren gått skakigt har nu fått sin största order någonsin.
Marc Peacock och Peter Frodemo brygger julöl redan i juli.
Foto: Tor Johnsson
Det är den 29 juli, 26 grader i skuggan utomhus och men vid mäskpannan måste det vara närmare 40. Två fläktar brummar förgäves. Lukten av varm mäsk sticker i näsan.
Peter Frodemo har dragit på sig tomteluvan men det är inte julen som lackar, det är svetten.
UNT: Är det inte varmt i den där?
- Jo tack. Men det är tradition. När man börjar brygga julölen tar man på sig tomtemössa och spelar julmusik, säger Peter Frodemo.
Julstämningen, som kan vara lite svår att komma i så här i slutet av juli, infinner sig förstås när Whams "Last Christmas" rullar i gång och vi får smaka på förra årets julöl Nisse.
- Den passar bra att göra kräftspad av också så här till kräftpremiären, säger Peter Frodemo och kliar sig under tomteluvan.
För små bryggerier är det inte sommaren, utan julen, som är högsäsong, så det är kanske inte så konstigt att man vill börja fira en god tid i förväg.
Inne i den varma mäskpannan sitter Marc Peacock på huk och rensar ut drav, som är en biprodukt vid mäskningen. De 80 000 litrarna julöl av sorterna Tomte och Nisse börjar bryggas rekordtidigt i år på Slottskällan för att hinna med ett fulltecknat schema under hösten. I slutet av juni fick bryggeriet sin största order någonsin från Systembolaget, mellan 100 000 och 150 000 liter av ett helt nytt öl: Slottskällans Slottslager, som lanseras i oktober. Ordervärdet är på nära två miljoner kronor.
- Det behövdes nog, säger Peter Frodemo om ordern och ler lättat.
Han har all anledning att vara lättad. Slottskällan har gått skakigt. Omsättningen ligger stabilt på cirka elva miljoner kronor per år, men ökade råvarukostnader och lanseringen av den nya grafiska profilen ledde till en förlust på nästan en miljon kronor i årsbokslutet i juli. Ett aktieägartillskott om 600 000 kronor behövdes och soliditeten är nu nere på noll. Ordern från Systembolaget var inte välbehövlig, den var helt nödvändig.
Slottskällans bryggeri i Uppsala fick stor uppmärksamhet för tio år sedan då man framställde ett öl på en jästkultur som legat orörd på Östersjöns botten sedan 1915. Det tyska lastfartyget Nicomedia sänktes av en engelska ubåt utanför Ölands södra udde i första världskriget. 1999 bärgades ett antal ölflaskor från fartyget.
- Det smakade gott och trots att det hade legat på havsbotten i 85 år blev det en skumkrona när vi hällde upp det, berättar Peter Frodemo och halar fram en av de gamla repade originalflaskorna ur ett kylskåp.
- Vi bestämde oss för att göra ett öl baserat på det.
Historien berättar att engelsmännen lät tyskarna lämna Nicomedia innan de sköt bort fören med en krutladdning, och att tyskarna i sin tur överlämnade det mesta av ölet och vinet till engelsmännen. Gentlemannamässigt, alltså. Historien bidrog förstås till att skapa uppmärksamhet kring Slottskällan.
Ölet Vrak blev det första skandinaviska ölet som fick vara med i landstäckande klubben Real Beer Tour i USA och utsågs till månadens öl i augusti 2001 i hela USA. Succén räckte dock inte. 2003 gick Slottskällans Bryggeri AB i konkurs efter mångmiljonförluster. Några månader senare tog en ny ägare, Jan-Eric Svensson, över och Gamla Slottskällans Bryggeri AB uppstod.
FAKTA
Gamla Slottskällans Bryggeri AB
Gamla Slottskällans Bryggeri är ett mikrobryggeri. Starkölsbryggning är huvudsaklig verksamhet men ölprovningsverksamhet bedrivs också. Under det senaste året minskade ölprovningen. Under 2007-2008 har försäljningen ökat till lyx- och profilkrogar i centrala Stockholm.
Omsättning 2007-2008: 11 miljoner kronor
Resultat efter finansiella poster: -962 000 kronor
Antal anställda: 8
Gamla Slottskällans Bryggeri AB
Gamla Slottskällans Bryggeri är ett mikrobryggeri. Starkölsbryggning är huvudsaklig verksamhet men ölprovningsverksamhet bedrivs också. Under det senaste året minskade ölprovningen. Under 2007-2008 har försäljningen ökat till lyx- och profilkrogar i centrala Stockholm.
Omsättning 2007-2008: 11 miljoner kronor
Resultat efter finansiella poster: -962 000 kronor
Antal anställda: 8
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!