Julmarknadssuccé – för den som kom fram

Helgens historiska julmarknad på St Eriks torg i centrala Uppsala blev en succé – men gav även upphov till en hel del kritiska röster på social medier. För mycket folk på en alltför liten yta var den vanligaste kritiken.

En hel del besökare upplevde marknaden som för trång att döma av kommentarer i sociala medier.

En hel del besökare upplevde marknaden som för trång att döma av kommentarer i sociala medier.

Foto: Johanna Färlin

Uppsala2024-12-09 20:00

Kransbindning och annat julpyssel, stämningsfull körsång, glöggservering, torghandel och häst och vagn-turer.  Uppsalas historiska julmarknad anordnades för första gången och intresset för den och alla aktiviteter som utlovades var det inget fel på. Tvärtom – St Eriks torg var stundtals så fullt att folk med barnvagn, hundar eller rullstolar vände och gick, enligt röster på sociala medier.

– Det kom runt 30 000 besökare på två dagar så det blev självklart trångt, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala som arrangerade marknaden tillsammans med kommunen, näringslivet och Uppsala citysamverkan.

undefined
Helena Bovin på Destination Uppsala är nöjd med julmarknaden.

I själv verket var målet att 50 000 besökare skulle dyka upp, men trots att den siffran inte nåddes är Helena Bovin nöjd med arrangemanget.

– Det var ju första gången vi gjorde detta och vi visste inte vad vi kunde förvänta oss. Men på förhandssnacket kunde vi ana att det fanns ett stort intresse och vi förberedde oss så gott vi kunde.

Nu ska marknaden utvärderas och resultatet från den besöksundersökning som gjordes under marknadsdagarna ska sammanställas.

– Inga beslut är tagna om en historisk julmarknad nästa år men jag hoppas så klart att vi kan fortsätta att lyfta de här vackra historiska kvarteren även vintertid. Vi vill jobba långsiktigt med att bygga upp något som även kan locka besökare utifrån.

undefined
Julmarknaden på St Eriks torg lockade 30 000 besökare.

Julmarknaden ska ses som en komplement till andra marknader som finns i Uppsala och som ett sätt att öka St Eriks torgs attraktivitet.

– Det finns en sån potential här och vi vill bidra till en levande och attraktiv stadskärna.

I sociala medier ges det både ris och ros. Några axplock:

"Var alldeles för trångt på julmarknaden. För nästa julmarknad bör man öppna upp Fyristorg för att få det trevligare och rymligare".

"Trevlig julmarknad men tyvärr alltför trångt."

"Gick knappt ett varv sen var det bara att ge upp. För liten yta, för mycket folk. Galet"

"Kunde knappt gå ett steg"

"Trångt, men så mysigt!"

undefined
På sociala medier har flera personer kritiserat trängseln på julmarknaden. "För nästa julmarknad bör man öppna upp Fyristorg för att få det trevligare och rymligare", tycker någon.

Helena Bovin tycker ändå att hon mest fått positiv respons, både från besökare och utställare.

– Jag har pratat med många nöjda besökare. Försäljningen verkar ha gått bra och vi såg också ett ökat flöde av folk till stadskärnan, det gynnar all affärsverksamhet i centrum. 

Om det blir fler historiska julmarknader är Helena Bovin öppen för att förlägga den på fler platser än St Eriks torg. 

– Vi skulle kunna använda Fyris torg också, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!