Julhandeln slog rekord igen

Julhandeln började svagt men ryckte upp sig rejält och slog återigen rekord. Det visar siffror från Handelns utredningsinstitut, HUI. För Jan Fjellner på leksaksaffären Briobutiken i Uppsala är december den viktigaste månaden på året.

Uppsala2005-01-29 00:00
Få lediga dagar, milt väder och så flodvågskatastrofen i Asien. På HUI var förväntningarna låga när 2004 års julhandel skulle summeras.
Men när butikerna nu har rapporterat in sina försäljningssiffror visar det sig att svenskarna handlar som aldrig förr. För handeln som helhet uppgick omsättningen till 51 miljarder kronor, den högsta siffran som någonsin uppmätts för en enskild månad. Jämfört med december 2003 innebär det en ökning på 3,9 procent i löpande priser.
— Det gick betydligt bättre än väntat, säger Jonas Arnberg på HUI, där man befarat att ökningen skulle stanna på 2,5 procent.

Leksakshandeln
För leksakshandeln är julen årets skördetid. Nära en tredjedel av årsförsäljningen sker i december och enligt Jan Fjellner, som driver Briobutiken i Boländerna i Uppsala, var det bättre fart på affärerna i år än i fjol.
- Vi har slagit nytt rekord. Vi tror att det beror mycket på det allmänt ökade intresset för Boländerna. Vi får mer kunder från norra Stockholm, det har vi märkt under de senaste åren, säger han.
För riket som helhet sjönk dock leksaksförsäljningen med 7,5 procent jämfört med i fjol.
— Jag har hört av mina kolleger att det har varit lite tuffare. Kanske lade folk mer pengar på elektronik den här julen, säger Jan Fjellner.

Bäst för järn- och bygghandeln
Elektronikhandeln är också en av vinnarna, med en ökning på 3,1 procent jämfört med i fjol. Men allra bäst gick det för järn- och bygghandeln, som ökade sin försäljning med 15,2 procent.
Och det beror på att vi är allmänt köpsugna under december, enligt Meta Troell, regionchef i Uppsala för branschorganisationen Svensk Handel.
— Julhandel är inte bara julklappar, utan består även av uppskjutna investeringar till hemmet. Man bestämmer att till jul köper vi en ny soffa eller en mikrovågsugn, säger hon.
Meta Troell tror även att intresset för heminredning har ökat under senare år.
— Man ska inte underskatta de nya tv-programmen om hur man lätt som en plätt bygger en ny terrass. Vi påverkas naturligtvis av det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om