"Julgran flöt i bajsvatten – jouren kom inte in"

Renoveringar som pågått i snart tre år, missnöje med kommunikationen och en källare översvämmad i avloppsvatten. Nu har hyresgästerna i Eriksberg fått nog.

"Det har varit två och ett halvt år av helvete för oss som bor här", säger Maria Jonsson som bor i ett av de drabbade lägenhetshusen på Granitvägen.

"Det har varit två och ett halvt år av helvete för oss som bor här", säger Maria Jonsson som bor i ett av de drabbade lägenhetshusen på Granitvägen.

Foto: Cassandra Ellénius

Uppsala2023-03-24 05:00

– Det har varit två och ett halvt år av helvete för oss som bor här. Det är så mycket som blivit fel. Många tycker att man har blivit illa behandlade och inte lyssnade på.

Det säger Maria Jonsson som bor i ett av de drabbade lägenhetshusen på Granitvägen. Enligt henne blev hyresgästerna från början informerade om att husen skulle renoveras ett i taget under en period på några månader. I stället har Uppsalahems renoveringar skett osammanhängande mellan husen vilket gjort att flera hyresgäster levt mitt i en byggarbetsplats till och från under snart tre år.

undefined
En grupp hyresgäster i Eriksberg begav sig på onsdagen till Uppsalahems huvudkontor för att överlämna sina nedskrivna klagomål kring renoveringsprocessen till styrelsen.

– Vi fick information om att de kunde vara störande ljud cirka 15 dagar under en tremånaders period. De dagarna hade varit en bagatell jämfört med vad vi har upplevt, säger Maria Jonsson.

Ett återkommande problem som flera av hyresgästerna lyft är bristen på information. Flera vittnar om att renoveringsvärden varit nästintill omöjlig att få tag på. När man sökt sig vidare till Uppsalahem har man mötts av kortfattade och dåligt informerade svar.

undefined
Maria Jonsson är en av de hyresgäster på Granitvägen som arbetat med att fånga upp synpunkter och upplevelser från de som påverkats av renoveringarna.

Många upplever dessutom att byggarbetet utförts slarvigt.

Anne-Li Renman kände en dag en konstig lukt i huset, medan en annan granne upptäckt att de rann vatten från källaren. Källardörren var avspärrad på grund av byggarbetet, men genom ett uppslaget hål i väggen kunde de titta in – där inne flöt en konstgjord julgran omkring i avloppsvatten.

– Det var helt fantastiskt äckligt. Det flöt runt bajs, toapapper och grejer från förråden, berättar Anne-Li Renman och fortsätter: 

– Fastighetsjouren kunde inte heller ta sig in genom dörren. Han fick sticka in armen genom hålet bredvid källardörren och fick tag på dörrvredet inifrån. Det luktade bajs i hela huset flera dagar efter.

undefined
Hyresgäster talar om slarvigt, utdraget byggarbete och bristfällig kommunikation från Uppsalahem.

Uppsalahems styrelselordförande Elnaz Alizadeh (S) säger att hon är glad över att hyresgästerna framför sina klagomål.

– Vi har lovat att svara. Jag tycker det är otroligt positivt att vi får denna input. Då har vi en möjlighet att förbättras.

Flera hyresgäster har försökt kontakta Uppsalahem men upplever att det mötts av dålig respons, hur ser du på det?

– Det är inte alls bra. Då är det viktigt att vi lyssnar och förstår hur det har fallerat, säger Elnaz Alizadeh och fortsätter:

– Tanken var att renoveringen skulle vara en positiv upplevelse och gå snabbt. Men på grund av pandemin blev det utdraget, det blev helt annorlunda mot vad vi hade tänkt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!