Julbordet tar fajten mot krisen

Om några veckor börjar julborden på restauranger och herrgårdar återigen dingla i överflöd av gamla och nya delikatesser. De största intäkterna kommer som alltid från företagsbokningarna. Men är det traditionella julbordet ett måste för företagen även i kristider?

Ellinore Husell, restaurangansvarig på Fyrishov.

Ellinore Husell, restaurangansvarig på Fyrishov.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2009-11-08 09:55
En klassisk meny med skinka, sill, köttbullar och rödkål? Eller går kanske årets julmat i det thailändska kökets tecken? Julbordet kan som bekant ha lite olika varianter och upplägg, men oavsett vilket är det ofta räddningen för många aktörer inom restaurangbranschen. Förra året omsatte de svenska julborden 2,2 miljarder kronor, enligt statistisk från Sveriges hotell- och restaurangföretagare (SHR).
- Som enskilt event är julbordet så klart den viktigaste delen i vår verksamhet. Det är en väldig omsättning under 30 dagar, säger Peter Jonsson, delägare i Restaurang Skarholmen i Uppsala.

Björn Arnek, chef för den branschekonomiska avdelningen på SHR, förklarar varför.
- December månad är i stort sett alltid den bästa restaurangmånaden på året. Orsaken till det är helt klart julborden, de är kostnadseffektiva och omsätter mycket pengar, säger han.
Men de osäkra tiderna gör också att jultidens viktigaste kunder - företagen - tänker till en extra gång innan beställningarna görs. Ofta gör de stora företagen sina bokningar redan efter sommaren, och en bit in i november har bilden börjat klarna kring hur årets säsong kommer att falla ut.
- Nu under november droppar bokningarna in från de mindre företagen. Vi har inte märkt av någon nedgång i intresset från företagssidan. Julen är nog ändå den festhögtid som man håller fast vid, en del företag har kanske tagit det lite lugnare under resten av året i stället, tror Erik Bennbom, delägare i hotell- och restaurangcentret Eklundshof.

Björn Arnek tycker att det finns hyggliga förutsättningar för en bra julbordssäsong i år.
- Det har varit ett tufft år för många restauranger, och företagen har dragit ner på sina representationskostnader. Men nu börjar man se en ljusning i konjunkturen och det verkar som att det finns en viss optimism inför framtiden, säger han.
Fyrishov började med en mindre julbordsservering förra året och satsar i år, trots krisen, på ett utökat koncept under två veckor i december.
- Julbordet har varit efterfrågat bland många av våra stamgäster, och vi ser det som ett naturligt komplement till de andra aktiviteter som vi har. Vi tror att satsningen kommer att falla väl ut, säger Ellinore Husell, restaurangansvarig på Fyrishov.

Banden till företagen utgör en livsviktig nerv för hotell- och restaurangnäringen, något som branschfolket inte är sena att påpeka. De hänvisar konsekvent till betydelsen av lojala företagskunder, som återkommer år efter år till ett inarbetat koncept.
- 90 procent av våra kunder finns på företagssidan och många av dem är återkommande gäster. Samtidigt finns det förstås dem som vill pröva på något nytt ibland, säger Peter Jonsson på Restaurang Skarholmen.

Bland många företagare, kristider eller inte, verkar julfestligheterna stå sig som en tradition som inte överges i första taget. Men det klassiska julbordet får konkurrens från julfester, serveringar kombinerade med krogshower eller helt andra menyer. Inom handeln är det samtidigt svårt att kombinera ett gemensamt julfirande med den hektiska köpruschen inför högtiderna.
- Vi ska ha en julfest men inte något vanligt julbord, det är svårt att organisera för oss. Vi väljer hellre att göra något annorlunda och avstår från julmaten, säger Lotta Nielsen på klädbutiken Brothers & Sisters i Uppsala.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!