Jubel för planskilda korsningar
Flera Uppsalabor jublade över måndagens fullmäktigebeslut att bygga planskilda korsningar på S:t Pers- och S:t Olofsgatan. Redan på tisdagen skriver kommunen avtal med Banverket om projektet.
Övergången vid S:t Persgatan ska byggas om och bli en tunnel - men först 2017.
Foto: Patrik Lundin
- Det är kanon, men 30 år för sent, säger Mats Eklund. Han har bott på Salagatan strax intill och köat otaliga timmar vid de både järnvägsövergångarna. Cyklisten Anna Karin Hellgren och flera med henne är lika nöjda.
- Inte bara för att man slipper vänta. Det är ju farligt också, många kryper under bommarna i dag, säger hon.
Totalt kostar projektet 200 miljoner kronor. Uppsala kommun bidrar med 90 miljoner. Resten står Banverket för. Det gör Lisa Sundell, student från Sandviken lite tveksam.
- Jag står här ofta och väntar, och visst kan det vara bra att få bort bommarna. Samtidigt kostar det ju mycket, pengar som kommunen kanske bättre skulle behöva någon annan stans, säger hon.
Jan Berglund tycker det är "pittoreskt" med bommarna.
- I alla fall här. Man får stanna till och lugna ner sig lite. Det kan vara bra i vår stressade värld och det finns annat att lägga pengarna på, säger han.
Det anser dock inte politikerna. Trots att alliansen och de rödgröna står långt ifrån varandra när fullmäktige debatterade kommunens ekonomi så var de rörande eniga om att satsa det som krävs, både för att rusta upp Dalabanan och bygga ut de båda korsningarna.
Finanskommunalrådet Gunnar Hedberg (M) såg investeringen som ett steg i en systematisk uppbyggnad av stans kollektivtrafik. De planskilda korsningarna blir så breda så det finns plats för ett tredje spår på Ostkustbanan och tunnlarna ska anpassas för spårvagnar.
- Ursprungligen skulle det här ha gjorts i samband med utbyggnaden av Resecentrum, men det blev för omfattande. Jag är glad över att vi kan vara med och finansiera det nu, sade han.
Miljöpartisten Maria Gardfjell välkomnande beslutet men beklagade att det kommer att ta fram till 2017 innan allt är klart och Socialdemokraten Lena Hartwig konstaterade att allians och opposition är "väldigt nära" i frågan.
- Man kan säga att vi har en röd-grön-blå-vit majoritet, sade hon.
Satsningen på Dalabanan är ett större projekt som i ett första skede kommer att förbättra tågtrafiken i dalaregionen. På sikt kan dock nya tågstopp skapas i Järlåsa, Vänge och kanske i Stenhagen. Det väntar inte orsaka Uppsala kommun några kostnader.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!