En svan har underhållit honom under julen. Men den syns inte längre till. På långt håll sticker något upp ur isen. Men det är bara en vit boj som frusit fast. Utsikten från Liljeforsateljén i Österbybruk där Jonas Curling bor med sin sambo, kläddesignern, Ylva Liljefors, är fantastiskt denna soliga vinterdag. Huset är i princip ett enda rum med stora fönster som vetter ner mot sjön och släpper in mer ljus än som känns möjligt så här års.
Bredvid dubbelsängen står popbandet Kents garderobscase. Det är en hopfällbar garderob för bandets scenkläder och en del av utrustningen som fastnade i valvet då Kent spelade på borggården i Uppsala år 2012.
– Det var ett jäkla meck, när vi skulle få in grejerna till borggården vid Uppsala slott. Vi fick lyfta in allt med hjullastare genom fönstren på slottet, säger Jonas Curling, när vi går husesyn i ateljén.
Att garderoben nu står hemma hos Jonas Curling beror på att han köpte den efter Kents spektakulära avskedsturné. Han har en lång relation till bandet och bokade dem redan i början av 1990-talet till musikstället, Sten Sture & co i Uppsala. Då var de inte ett uns kända. Han höll kontakten och bokade även flera av deras sista spelningar.
I oktober i år meddelande Jonas Curling att han lämnar vd-posten i Welcome Uppsala. Eventbolaget som han varit med och grundat och som skrivit nöjeshistoria i Uppsala genom att arrangera utomhuskonserter, först på slottets borggård med Kent, och sedan Laleh i Botaniska trädgården. Den senare blev starten för en massa konserter i trädgården med artister som Elton John, Patti Smith, Bryan Ferry, Tom Jones, Mark Knopfler, Veronica Maggio, Per Gessle, Jill Johnson, Lars Winnerbäck, Miriam Bryant med flera.
Vad ska du göra nu då?
– Det känns naturligt att fortsätta arrangera konserter. Det är min passion och det triggar fortfarande igång mig, säger Jonas Curling, och erkänner att en av tjusningarna med att boka konserter är att allt händer på en och samma gång.
Han får ingen andra chans. Går något fel, kan han dra lärdom av det, men det går inte att göra om.
Han vet att en viss typ av konserter funkar extra bra i Uppsala.
– Patti Smith är en artist som passar Uppsala utmärkt. Hon är punkig och intellektuell. Att någon är bred räcker inte, artisten måste ligga nära folks hjärtan också.
Nu är hans framtidsplan att starta eget konsertbolag för att arrangera konserter i Uppsala och andra städer. Han letar ständigt nya, fina platser där artister och dess publik kan mötas.
– Egentligen är det ett spår som jag varit inne på tidigare, när jag slutade på Katalin och tog Håkan Hellström till Fyrishov, Ryan Adams, Laleh och Thåström till Konserthuset, säger Jonas Curling.
Men bara för att han ska jobba med eget bolag, kommer han inte att vara ensam. Han kommer satsa på tillfälliga team, till exempel med kollegerna i eventbolaget Paraply i Karlskrona.
– Det var när jag pratade med dem – det gör vi ofta – som vi kom på idén att boka Zara Larsson som är Sveriges största internationella artist just nu. Sen tänkte vi vidare och kom på att vi ville göra en festival med enbart kvinnliga artister som är inkluderande och öppen för att alla.
De körde en workshop och enades om att målbilden skulle vara en allsmäktig popdrottning som sprider kärlek, värnar om jämställdhet och trygghet, inte pekar finger utan lyfter det positiva och är opolitisk. Resultatet blev endagsfestivalen, Queens of Pop, som kommer till Uppsala i augusti 2018. Inbokade förutom Zara Larsson är Icona Pop och Molly Sandén och fler artister och mer innehåll släpps senare.
Att jobba på det sättet tilltalar Jonas Curling. Han reser mycket i USA för att få inspiration till evenemang. Publiken har högre krav numera. Det räcker inte med en artist på en scen, en grusgång och ett korvstånd.
– Jag vill skapa en helhetsupplevelse för publiken. Det kan handla om mat, kringevenemang, ideologi, affischer, marknadsföring, ja allt möjligt. Gör man till exempel en festival med enbart kvinnliga artister är det inte trovärdigt om det bara är kvinnor som jobbar med maten och männen som sköter tekniken, säger han, och frågar om det är ok att han går och lägger ett nytt vedträ på brasan i andra änden av rummet.
Det var alltså på Barowiak som hans nuvarande karriär började. Innan dess hade han spelat både blockflöjt i skolan och trummor i punkband. Men de organisatoriska sysslorna drogs till honom.
– Det var som ett självspelande piano, jag hade lätt för arrangörssysslorna men trumspelandet blev mer av en kamp. Då sålde jag trummorna.
På Barowiak serverade han käk och gjorde grovjobbet inför konserter. Det kunde innebära jobb i 15 timmar eller att klättra på 10 meter höga ställningar för att hänga upp musikutrustningar.
The Cardigans var ett annat band som han bokade till Sten Sture (som efterträdde Barowiak), och det bland annat gav honom jobb på skivbolaget Stockholm Records. Där skötte han bandens presskontakter. När Cardigans slog igenom i USA sattes han på prov.
– De gav knappt intervjuer, bara några under en eftermiddag i Malmö. Schemat var fullt och de prioriterade sånt som David Lettermans tv-show, säger Jonas Curling.
År 2009 blev han erbjuden jobbet som musik- och marknadschef på Katalin. Där fick han efterträda Ulf Carlsten som hastigt hade gått bort. På Katalin blev kvar i tre års tid.
Vilken konsert har betytt allra mest för dig under alla år?
– Det är nog Elton John i Botaniska. Av en slump snackade jag med två killar i en hiss i Göteborg. De hade just varit på Scandinavium och var uppfyllda av Elton Johns konsert. Då tänkte jag att det borde passa Uppsala och ringde Live nation. Sen gick allt så himla fort. Nio månader senare klev Elton John upp på scenen i Uppsala, han var på ett strålande humör, bjöd på sig själv och tog ansvar för sin publik. Så gör han visst inte alltid.
Blir du fortfarande star struck?
– Jo, det kan hända, men sällan av svenska artister. Men till exempel av världsstjärnor som U2, Bon Jovi och Metallica.
Hur beter du dig då?
– Jag blir allvarlig, sammanbiten och koncentrerad. Jag är inte den som tar en massa fanbilder med mina idoler. Mitt mål är att allt ska flyta på för artisterna, för mig är det en arbetssituation i första hand.
Har du kvar någon drömbokning till Uppsala?
– Det skulle vara en stor rockbokning, som Ozzy Osbourne.
Hur firar du nyårsafton?
– Ser fram mot en lugn kväll hemma i ateljén. Det blir inte så galet, kanske lite champagne.