Johan Sundman, som är socialdemokrat och ledamot i regionfullmäktige, ringer till UL:s kundtjänst när hans buss inte dyker upp en tidig morgon i början av oktober. Personalen i kundtjänst svarar att han antingen kan vänta till nästa buss, eller ta en taxi som UL ersätter kostnaden för.
Men taxi skulle ta för lång tid, och dessutom ville Johan Sundman inte ligga ute med de 500 kronor det skulle kosta att åka från hemmet i Vänge.
Ett tredje alternativ var då att åka med egen bil till Uppsala som UL skulle ersätta kostnaden för.
– Dum som jag är tänker jag att det är taskigt att tvinga UL betala 165 kronor i parkering för att jag tar egen bil, så jag väcker min son som kör mig i min bil till tåget och sedan hem igen, berättar han och fortsätter:
– Sedan blir jag nekad ersättning för bilresan för att jag blev skjutsad av min son. Jag fick endast 21 kronor för min bussbiljett.
Han tycker också att UL:s system när det gäller att ansöka om ersättning är krånglig. Då måste man först skriva ut en blankett han tycker är svår att hitta på hemsidan och sedan posta in den.
– Har UL satt det i system att det ska vara så svårt som möjligt så att folk inte begär ut ersättning?
Karin Östman, enhetschef på UL:s kundtjänst, förklarar att man måste skriva ut en blankett när man ansöker om milersättning för att den typen av ersättning i dagsläget inte är en del av den vanliga förseningsersättningen som man ansöker om i ett formulär på webben.
– Det här året har vi fått in extremt många ansökningar om milersättning än vad vi tidigare har fått. Vi tittar ständigt på hur vi kan göra det enklare och tydligare för kunden, men nu är det ett svårt och luddigt moment och vi måste titta noga på varje unikt fall, säger Karin Östman.
Varför säger UL att han kan ta sin egen bil om det är så luddigt med milersättning?
– Jag uttalar mig inte i enskilda fall, men när det gäller milersättning borde vi ibland vara försiktiga med vad vi säger.
Under perioden 1 juni till 7 november har UL tagit emot drygt 3 500 förseningsersättningar. Av dessa ärenden är 547 om milersättning, 506 har fått ersättning och 41 stycken avslagits.
– Det är en väldigt liten del som vi gjort avslag på – men jag förstår att varje individ som blir drabbad tycker att det är tråkigt eller tokigt, säger hon.