Jobbdagen börjar redan på tåget
Ett tiotusental människor pendlar varje dag mellan Uppsala och Stockholm. Enligt SJ väljer alltfler att arbeta på resan på väg till jobbet.
Johan Klövstedt och Louise Welander jobbar på tåget mellan Stockholm och Uppsala.
Foto: Pelle Johansson
- Man får en lugnare startsträcka på dagen så att man inte behöver tokstressa ihjäl sig innan ett möte på morgonen, säger han.
Oftast arbetar Johan Klövstedt på eftermiddagen på väg hem från jobbet för då kan han avsluta de tankar han hade innan han hoppade på tåget.
- Med tanke på att SJ:s gamla pendeltåg inte har internet blir arbetet begränsat. Fast man kan ju göra sådant som inte kräver att man är uppkopplad, säger han.
I dag finns internetuppkoppling på X2000-tågen och de så kallade dubbeldäckarna, men inte på pendeltågen eller de så kallade intercitytågen. Ulf Wallin från SJ säger att det finns en ambition att ordna internetuppkoppling även på intercitytågen, men att det är en kostnadsfråga och att man hittills prioriterat de längre sträckorna där restiden är flera timmar.
- Det är fler och fler som har med sig datorer på tågen. Vi ser en ständig ökning när det gäller det, säger Ulf Wallin och tillägger att SJ nu försöker underlätta för dem som vill arbeta under resan genom att inrätta eluttag i vagnarna.
Tåget har stannat vid Märsta och det knakar och knarrar lite i väggarna då det fortsätter sin färd mot Uppsala igen. En kille med hörlurar sitter lutad mot väggen med slutna ögon. Några stolar bakom sitter Louise Welander som arbetar som chef på samhällsredaktionen på Sveriges Radio. Hon pendlar en gång i veckan och tangenterna på hennes laptop knastrar då hon skriver.
- Restiden är otroligt bra för då får jag en stund ensam. Det blir 40 minuters obruten tid och då hinner jag göra väldigt mycket.
Varje dag pendlar cirka 10 000 människor fram och tillbaka mellan städerna. Men det är förvånansvärt tyst på tåget. Några enstaka resenärer pratar lågmält i telefon. Undantaget är tre unga tjejer som skrattar och stojar, men det stör inte Louise Wellander.
- Jag går in i min egen bubbla och bara kör på, säger hon.
En vagn längre bort sitter Daniel Rosén med en bunt papper framför sig och gör markeringar i kanten. Daniel Rosén arbetar som gymnasielärare i spanska och franska på Katedralskolan i Uppsala.
- Jag brukar försöka använda tiden så att det inte bara blir en transportsträcka. Arbetet ska ju ändå göras.
Han förklarar att som lärare disponerar man över en del av arbetstiden själv. I och med att Daniel Rosén utnyttjar restiden får han mer tid över till annat på helgerna.
- Jag ser morgonresan som en uppvärmning till jobbet och hemresan som en nedvarvning, säger han.
Det är en viss skillnad morgontrafiken och eftermiddagstrafiken. En av tågvärdarna, Viktoria Puzser, berättar att det är vanligare att resenärerna arbetar på eftermiddagarna än på morgnarna och att det är fler av de som reser i förstaklass som arbetar på resan.
- Det känns som att förstaklassarna mer är på affärsresa och andraklassarna sover mer, säger hon.
Hennes kollega Jacqueline Gaborn håller med.
- Förstaklassarna börjar väl jobba redan då de kliver på tåget. De vill väl utnyttja tiden till något vettigt.
Viktoria Puzser tror att de som väljer förstaklass gör det just för att de vill jobba.
- Vi försöker se till så att de inte blir störda. Många från andraklass har väldigt bråttom av tåget och då försöker vi säga till dem att inte stå i gångarna i förstaklassvagnarna.
Tåget saktar in och genom fönstret skymtar Domkyrkan. Framme vid Uppsala kan resenärerna påbörja, eller fortsätta, sin arbetsdag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!