Jinglar och öppna hus ska locka till kyrkoval
Svenska kyrkan vill att fler engagerar sig och röstar i kyrkovalet. Information sprids på många olika sätt, TV och radio är nya metoder, affischer och vykort gamla beprövade. Stift och församlingar använder sig av centralt material om valet, men provar också egna vägar att väcka intresse för kyrka och församlingsarbete.
Grafik: Maria Westholm
Foto:
Genom att visa upp vad som händer i församlingen och bjuda in frivilliga att delta i arbetet kan också intresset för att delta i ledningen av kyrkan, och i kyrkovalet, öka.
- Men vi får inte jobba politiskt. Det är nomineringsgrupperna, partier som det heter i de vanliga valen, som ska informera om vad de vill göra i och med kyrkan, säger Marjukka Nylinder, informatör i Gottsunda församling.
Frivilligarbetarna ordnar öppna hus på valdagen för att visa vad församlingen arbetar med till vardags.
Dit hör språkkaféet som samlar invandrare och svenskar och erbjuder umgänge och språkträning två dagar i veckan, förskolan Kyrkklockan, barn- och ungdomsgrupper, körer, en syförening, en internationell grupp och det senaste tillskottet Handaglädje som samlas en gång i veckan.
När Gottsunda församling satsar på att visa aktiviteter och volontärernas betydelse i församlingsarbetet, satsar Svenska kyrkan på att försöka få sina medlemmar att gå till valurnorna.
Förberedelserna började i januari 2008, det finns 10 miljoner kronor i informationsbudgeten. Nya inslag är tevereklam, radiojinglar och bönesida på webben.
- Reklamfilmerna har väckt uppmärksamhet, och bönewebben fick flera tusen besökare på kort tid, berättar Marita Brodin, informatör på Svenska kyrkans kansli.
- Vi har också tagit fram en verktygslåda med bland annat affischer, annonser och tips och råd som stift, samfälligheter och församlingar är fria att använda när de informerar om kyrkovalet, säger Marita Brodin.
I Uppsala stift påminns de som lyssnar på kommersiella radiokanaler om valet genom radiojinglar.
- Vi har haft utbildningar för alla valnämnder, och i nätverk och träffar har valansvariga ute i församlingarna kunnat dela tankar och idéer om hur man kan öka kunskap om och intresse för kyrkovalet, säger Malin Forsvall, informatör vid Uppsala stiftskansli.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!