Vi befinner oss just nu i det som kyrkan kallar Stilla veckan – den vecka som inleder påskens drama, förklarar Lotta Ingerholt, domkyrkopedagog i Uppsala domkyrka.
– Dag för dag följer vi Jesus och det som hände när han kom till Jerusalem. Vi hämtar andan litegrann inför det vi vet kommer: skärtorsdagens tillfångatagande, långfredagens dödande och påskdagens återuppståndelse. Det är ett drama som innehåller vänners svek, föräldrars maktlöshet, människors rädsla och maktens grymhet. Men också det viktigaste: livets återkomst, säger hon.
Det är en hel del dagar att hålla koll på. Vi tar det från början:
Palmsöndagen inleder Stilla veckan. "Då rider Jesus in i Jerusalem med sina lärjungar för att fira den judiska påsken, pesach, då judarna firar befrielsen ur Egypten. Många har väntat på Jesus och hälsar honom som en kung: man lägger ut mantlar på marken och strör palmblad framför honom", berättar Lotta Ingerholt.
Måndag och tisdag. Det händer en hel del saker i Jerusalem dessa dagar, men inget som gett dagarna några kyrkliga namn. Det mullrar i Jerusalem, förklarar Lotta Ingerholt: "Några är glada över att Jesus är där. Men det finns en religiös och politisk makt som inte är det, eftersom han utmanar dem och för att han enligt dem hädat genom att säga att han är Guds son."
Dymmelonsdagen. Från och med nu ska det råda stillhet inför den stora helgen. "Dymmel"? kanske du undrar. Dymmel är ett gammalt namn på en slags trästav som förr ersatte metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag för att ge en så dämpad klang som möjligt.
Skärtorsdagen: Jesus samlar sina tolv lärjungar till en påskmåltid – och det är nu som han instiftar nattvarden. "Jesus förutspår under kvällen både sin egen död och uppståndelse. Han säger att när de delar bröd och vin kommer de framöver att vara nära honom på ett nytt sätt. Dessutom förutspår han under middagen att en av lärjungarna, Judas, kommer att förråda honom."
Långfredagen: Natten mot långfredag blir Jesus tillfångatagen av soldater, sedan Judas med en kyss avslöjat vem som var Jesus. Efter en förmiddag då en rättegångsprocess utspelar sig döms Jesus till döden och korsfästs. Efter några timmar på korset dör han. "Anhöriga till Jesus tar hand om kroppen och lägger den i en klippgrav. Det kluriga var att det hade hunnit bli sabbat, den judisk vilodagen, och eftersom de var fromma judar kunde de inte ta hand om kroppen enligt begravningssed utan fick lämna den för att komma tillbaka på söndag morgon."
Påskafton: I kyrkan händer ingenting på lördagen. Däremot är detta den dag då svenskar firar påsk som mest. "Vi i Sverige har ju en förkärlek att fira aftnar. I Domkyrkan är det påsknattsmässa klockan 23, då vi samlas för att tillsammans invänta påskdagens uppståndelse."
Påskdagen: Dagen då Jesus återuppstår. Sabbaten är över och några kvinnor går till graven för att tvätta, smörja och linda Jesus kropp – men kroppen är inte kvar. "De erfar en närvaro vid graven som gör dem övertygade om att Jesus har uppstått", säger Lotta Ingerholt.
Annandag påsk: Jesus visar sig för några lärjungar.
För Lotta Ingerholt är påskens höjdpunkt den mässa som hålls i Domkyrkan klockan 23 på påskaftonens kväll, då man väntar in återuppståndelsen.
– Det är ett helt mörkt kyrkorum som vi tänder upp successivt för att gestalta att livet vänder åter. När kyrkklockorna ljuder över Uppsala mitt i natten är det för att ge hopp om en ljusare värld.