Sydöstra staden kan ge vinst på 4,45 miljarder

Jätteprojektet kring Sävja/Bergsbrunna kan ge kommunen en vinst på 4,45 miljarder. Kommunstyrelsen fattar under onsdagen beslut om att inleda projektet.

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, säger att läget kring Sävja och Bergsbrunna kommer att vara mycket mer attraktivt i framtiden.

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, säger att läget kring Sävja och Bergsbrunna kommer att vara mycket mer attraktivt i framtiden.

Foto: Emma Åhman

Uppsala2020-08-25 20:14

Även om den fördjupade översiktsplanen inte är färdig än så inleder kommunen nu planeringen för de första delarna i den stora utbyggnaden kring Sävja och Bergsbrunna, som än så länge kallas Sydöstra staden.

– Det är ingen hemlighet att vi har en tight tidsplan. Det är många olika planeringssteg och pusselbitar som ska falla på plats. Men vi kan inte anta detaljplanerna innan den fördjupade översiktsplanen är klar, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Hela projektet beräknas ge ett överskott på 4,45 miljarder. Det är pengar som kan bidra till finansieringen av den utbyggnad av skolor, idrottshallar med mera som behövs när befolkningen i Uppsala växer. Dessutom räknar man med en värdeökning på 1 miljard om spårvägen byggs, och som är tänkt att vara en del av finansieringen av den infrastrukturen.

Överskottet kommer från att kommunen som markägare får in pengar från markförsäljningen i samband med exploateringen. Men osäkerheten är stor, enligt Germund Landqvist, handläggare på stadsbyggnadsförvaltningen.

– Den ekonomiska kalkylen är i ett väldigt tidigt skede. Men vi tror att det relativt sett bör vara ett projekt som har en god ekonomi, säger han.

Enligt tidsplanen ska de första bostäderna vara inflyttningsklara omkring 2025 och kommunstyrelsen väntas nu även fatta beslut om att sparka i gång arbetet med de första detaljplanerna längs väg 255.

Kritiska röster har höjts som ifrågasätter om det verkligen går att sälja så många bostäder i ett område så långt från centrum. Enligt kommunens bedömning kommer detta dock att vara attraktiva bostäder. 

Erik Pelling säger att läget, som han i dag beskriver som det närmaste man kommer en förort i Uppsala, kommer att vara ett helt annat när tågstationen och kollektivtrafiklänken är på plats.

– I det långa stråket mellan Uppsala och Stockholm är behovet av bostäder i kollektivtrafiknära lägen stort. Men det är klart att det kommer att vara trögare i början och de första stegen är jobbigare, säger Erik Pelling.

Hur stor är risken att det här projektet tränger undan annan utveckling i Uppsala?

– Vi anställer och rekryterar personal. Men det finns väl kända flaskhalsar. Planarkitekter är inte lätta att få tag på. Men jag hoppas att många vill arbeta med det här, eftersom det är ett spännande projekt med hållbar utveckling, säger Erik Pelling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!