Under en omkörning på en 80-väg kom han upp i 138 km/h med sin Lamborghini och stoppades av polisen. Transportstyrelsen beslutade därefter att dra in hans körkort i fyra månader.
När UNT frågade honom vem som nu skulle köra hans sportbilar verkade han ta ganska lätt på det som hänt.
– Rent krasst är det inga bekymmer. Jag har personer som jobbar för mig, det är inget problem, menade han då.
Men nu tycks han ha kommit på andra tankar. I ett sex sidor långt yttrande till Transportstyrelsen vädjar Jan Emanuel om att få tillbaka körkortet, eller åtminstone få perioden med indraget körkort förkortat från fyra till tre månader.
– Det är klart att det aldrig är kul att bli av med körkortet, därför tog jag in mina jurister för att framföra varför jag behöver körkortet i mitt arbete och dagliga liv. Men det betyder inte att jag tar på det tyngre idag. Det finns alltid två sidor av myntet, säger Jan Emanuel.
Han börjar sedan lista alla positiva saker med att inte ha körkort.
– Jag har inte fått en enda parkeringsböter på en månad, det har aldrig hänt sedan jag fick mitt körkort. Ingen fortkörningsbot och jag har inte tankat, så det har varit en fantastisk besparing.
Han fortsätter:
– Jag genererar även arbetstillfällen nu när jag tagit in chaufförer som skjutsar runt mig överallt. Det är dessutom i en elbil som jag råkade beställa, så då blir Greta glad också.
Han säger att det enda negativa med att inte ha körkort är att han nu tar sig friheten med att dricka öl till lunch varje dag.
– Man blir ju väldigt tjock av öl, så risken nu är att jag kommer bli väldigt tjock under den här perioden.
Återigen känns det som att du tar väldigt lätt på det här? Påverkar inte det här dig och dina affärsverksamheter på något sätt?
– Jag sitter i ett baksäte istället för i ett framsäte nu, det är det som är skillnaden. Däremot tycker jag att folk som mig ska få högre böter och att det borde vara böter efter inkomst. Jag fick 4 000 kronor i böter. Jag borde fått åtminstone 500 tusen kronor i böter.
I hans yttrande till Transportstyrelsen menar Jan Emanuel att polisens hastighetsmätning inte varit tillförlitlig, samt att han behöver körkortet för såväl privata som yrkesmässiga anledningar.
Bland annat hävdar Jan Emanuel att han behöver körkortet i hans roll som influencer för ett bilföretag och eftersom han ofta föreläser på orter där han anser det vara omöjligt att använda kollektivtrafik.
– Det med mätningen får du ta med mina juridiska experter, men att jag behöver bilen i jobbet är alldeles korrekt.
Transportstyrelsen vägrar dock att gå med på Jan Emanuels krav och menar att det i hans fall inte finns några särskilda skäl att enbart ge en varning eller förkorta perioden.