Den som reser längs södra delen, Jälla–Hov, kan göra den största tidsbesparingen enligt de nya hastighetsbegränsningarna. Vad sedan förarna tycker återstår att se: det handlar om en tidsvinst på 101,3 sekunder när den nya vägsträckan föreslås få 100-skyltar.
Sträckan Hov–Börstil uppfyller inte kraven för dagens 90-gräns.
– Där kommer det mest kontroversiella, att vi sänker från dagens 90 till 80. Samtidigt tar vi bort 70-begränsningar på sträckan för att inte minska framkomligheten, säger trafikingenjör Rolf Åkerlund.
De nya förslagen på hastigheter handlar inte i första hand om tidsvinster utan trafiksäkerhet, framhåller Trafikverket. Förslagen ska nu ut på remiss, men redan vid fredagens presentation närvarade representanter som Sveriges åkeriföretag; företrädare för 1 000 åkeriföretag i Stockholmsregionen och med intressen av att få till ett bra trafikflöde längs 288.
– Vi vill att det blir en rakare och bättre väg så att det inte blir så många stopp. Det har ju varit väldigt omväxlande hastigheter men blir vägen så bra som det ser ut så är det inget som hindrar att det blir en 90-väg, säger Lena Sellin från Sveriges åkeriföretag.
Trafiksäkerhetsföreningen NTF:s representant, Claes Litsner, välkomnade förslagen som generellt innebär att hastigheten blir jämnare över hela sträckan.
– Det blir ett bättre flöde med färre inbromsningar och omkörningar. Med jämnare hastighet vet vi att fler kommer att hålla fartgränsen.