"Jag tror att båtturismen har tagit skada"

Miljonsatsningen på att bygga en ny bro vid Flottsund har skapat stora problem för många under sommaren. "De har valt den sämsta lösningen", tycker rederiet.

Våren 2017 ska den nya bron vara klar.

Våren 2017 ska den nya bron vara klar.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2016-07-24 12:05

Våren 2017 kommer den nybyggda klaffbron att kunna trafikeras vid Flottsund, men tills dess finns begränsad framfart för passerande. Under sommaren ligger en provisorisk bro, som lyfts upp några timmar på fasta tider för att båtar ska passera - ett system som inte visat sig vara helt oproblematiskt.

Malin Wahlund Egnell är ägare av rederiet som har båten m/s Kung Carl Gustaf, en turbåt som vanligtvis ska passera under Flottsundsbron. Men under sommaren är deras turtider begränsade på grund av brobygget. Under byggets 18 månader kan de endast köra sina turer fem månader och de är frustrerade över kommunens hantering.

– Det här påverkar oss otroligt mycket ekonomiskt den här sommaren. Vi har inte fått ett enda bröllop bokat på grund av att vi bara kan åka de fasta tiderna, och knappt några konferenser heller. Tidigare har bron varit mer flexibel, men nu kan vi bara åka vid elva eller nitton på kvällen vissa dagar.

För att öppna bron för båtar som är högre än fem meter måste hela körbanan lyftas upp. För detta krävs en kran och fyra personer som jobbar vid varje broöppning, och bron är då öppen i flera timmar. En lösning som enligt Malin Wahlund Egnell både är onödigt dyr och dåligt konstruerad.

– De har valt den absolut sämsta lösningen. Varför inte ha en klaffbro eller en som vrider sig? Det här kostar ju massa pengar för kommunen, vilket också är precis vad de hänvisar till när vi frågar om fler tider.

Förutom turbåtarna har Uppsala ungefär fyrtio långväga båtgäster i stadens gästhamn under sommaren. De flesta fritidsbåtarna kommer under gränsen på fem meter, vilket gör att de begränsade öppningstiderna inte stör, berättar Uppsala motorbåtsällskaps ordförande Johan Lindén.

– Alla i vår klubb kommer i under bron, så det är ingen fara alls, för oss har de gjort det jättebra. Vi var mest oroliga över att de inte skulle hinna med bygget med den provisoriska bron, men det var ju inga problem.

Inte heller Per Nilson, vice ordförande i Uppsala Segelsällskap, har hört att brobygget vållat problem bland sina segelkamrater – men är orolig för turismen.

– Vi seglar ju i Mälaren och går väldigt sällan in där med masten på, så oss påverkar det inte. Däremot tror jag att den externa båtturismen tagit skada av det här, eftersom det måste bli besvärligt för turistande båtar att få information om och pricka in tiderna.

När UNT besöker gästhamnen en tisdagseftermiddag finns dock endast en liten båt anlagd vid bryggan som är gjort för sextio båtar – något som Per Nilson inte förvånas över.

– Ja, det är väl inte så konstigt, har man en stor båt som inte går under bron går det ju nästan inte att komma in dit!

Men frustrerade röster hörs inte enbart från båttrafikens håll – för bilister innebär broöppningarna även stora problem. Gustaf Olsson driver Fredrikslunds gård, på andra sidan sundet från Uppsala, och många av hans kunder har fastnat vid bron.

– Jag hör klagomål varje dag, det blir ju en lång omväg på flera mil för att bron jämt är avstånd för båttrafik som inte kommer. Det är helkorkat, det där.

Att broöppningarna krånglar till det för bilister håller Per Nilson med om.

– Det stora bekymret är när vi kommer med bil mot Skarholmen till exempel. Många av seglarna i klubben bor i Sävja, och får det svårt när bron är avstängd.

Nya bron klar våren 2017

Den gamla Flottsundsbron var byggd 1924 och inte renoverad sedan 1960-talet, och räknas inte längre kunna hantera det trafiktryck som finns i dagens läge med 5 000 passerande fordon varje dag.

Den nya bron kommer att bli en öppningsbar klaffbro som är dubbelt så bred som den gamla, 13 meter.

Totaltkostnaden för bygget blir 140 miljoner kronor och där ingår rivningen av den gamla bron, bygget av den provisoriska och sedan anläggningen av den nya bron.

Bron ska kunna trafikeras under våren 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!