Anders har utsikt mot järnvägsspåren – ser trafikfusket

Att bilar krockar med tåget är ovanligt, men smäller det kan det gå riktigt illa. Uppsalabon Anders Söderberg har utsikt över järnvägskorsningen på S:t Olofsgatan, och ser med hjärtat i halsgropen hur trafikanter dagligen fuskar med trafikreglerna.

Tågtrafiken är intensiv genom centrala Uppsala. Här, i korsningen på S:t Persgatan, är bommarna nere 40 procent av tiden mellan klockan 7 och 9 på vardagmorgnar.

Tågtrafiken är intensiv genom centrala Uppsala. Här, i korsningen på S:t Persgatan, är bommarna nere 40 procent av tiden mellan klockan 7 och 9 på vardagmorgnar.

Foto: Johanna Färlin

Uppsala2023-08-13 16:30

Föregående helg fastnade en personbil mellan järnvägsbommarna på S:t Olofsgatan efter att ha kört mot rött.

Personerna hann ta sig ur, men tåget kolliderade med bilen.

Med jämna mellanrum rapporteras om fordon som kört mot rött, kört igenom bommarna eller fastnat mitt på spåren. De senaste fem åren har 30 sådana incidenter i Uppsala kommun rapporterats till Trafikverket. Så sent som i juli körde en lastbil av oklar anledning sönder järnvägsbommarna i Boländerna.

Men att ett tåg krockar med en bil är mycket ovanligt. Innan förra helgen har det inte rapporterats ett enda fall i Uppsala till Trafikverket sedan 2008, vilket är den statistik UNT har tagit del av.

undefined
Många ska samsas och följa trafikreglerna vid järnvägskorsningen på S.t Olofsgatan.

Därför är trafikbrott vid järnvägskorsningar inget polisen prioriterar.

– Det är ett så pass bra system med rödljus och bommar, och just eftersom det är så ovanligt med olyckor där fordon är inblandade, säger Conny Salestedt, polisens trafiksamordnare i Region mitt.

undefined
Tågtrafiken är intensiv genom centrala Uppsala. Här, i korsningen på S:t Persgatan, är bommarna nere 40 procent av tiden mellan klockan 7 och 9 på vardagmorgnar.

Enligt honom är det absolut vanligaste att fotgängare och cyklister bryter mot reglerna.

– Det är ett stort problem inne i stan. Folk orkar inte stå och vänta på att bommarna ska gå upp.

undefined
Det absolut vanligaste är att fotgängarna och cyklister fuskar och smiter över järnvägen trots att bommarna är nere, enligt Conny Salestedt, polisens trafiksamordnare i Region mitt.

Uppsalabon Anders Söderberg tycker att polisen borde bevaka järnvägsövergångarna mer. Från sin balkong har han utsikt över järnvägsövergången på S:t Olofsgatan, just där olyckan inträffade i helgen. Han hörde själv smällen.

– Man har hjärtat i halsgropen när man sitter här ute, säger han.

undefined
"Det fuskas något kopiöst här", säger Anders Söderberg. Hans balkong har utsikt över järnvägsövergången på St Olofsgatan.

Efter mer än tjugo år på balkongen har Anders blivit vittne till såväl personskador som en handfull bilar som fastnat mellan bommarna. Varje dag ser han trafikanter trotsa rödljuset och köra rakt över järnvägsspåren.

– Vissa kör slalom mellan bommarna. Jag hör när de börjar gasa för att ta sats. Och jag har sett både cyklar och barnvagnar släpas under bommarna när det varit ett längre stopp. 

undefined
Det är varje dag som bilar kör mot rött och försöker hinna över spåren innan bommarna gått ner, enligt Anders Söderberg.

Just S:t Olofsgatan och intilliggande S:t Persgatan är två järnvägskorsningar som är hårt belastade av tågtrafik. Enligt Trafikverket är bommarna nere 40 procent av tiden mellan klockan 7 och 9 på vardagsmorgnar.

Men här finns planer på förändring. Under 2024 ska det byggas planskilda korsningar på både S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Gatan kommer i stället att ledas i tunnlar under spåren. Bygget planeras att vara klart 2027.

undefined
Fastnar du mellan bommarna ska du köra rakt igenom. De är gjorda för att lätt gå sönder.
Vad gäller i korsningen?

En trafikant (till fots, cykel eller motorfordon) får inte korsa ett järnvägsspår om:

• Ett tåg närmar sig.

• Ljussignalen visar rött skön, en ljudsignal ljuder eller en bom fälls, är på väg upp eller ner.

• Det finns risk att trafikanten behöver stanna i korsningen.

Den som kör mot rött ljus vid ett järnvägsspår kan få böta upp till 3 000 kronor och riskerar att få körkortet indraget.

Fastnar du mellan bommarna – kör rakt igenom. De är gjorda för att lätt gå sönder.

Källa: Trafikförordningen, polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!