Föregående helg fastnade en personbil mellan järnvägsbommarna på S:t Olofsgatan efter att ha kört mot rött.
Personerna hann ta sig ur, men tåget kolliderade med bilen.
Med jämna mellanrum rapporteras om fordon som kört mot rött, kört igenom bommarna eller fastnat mitt på spåren. De senaste fem åren har 30 sådana incidenter i Uppsala kommun rapporterats till Trafikverket. Så sent som i juli körde en lastbil av oklar anledning sönder järnvägsbommarna i Boländerna.
Men att ett tåg krockar med en bil är mycket ovanligt. Innan förra helgen har det inte rapporterats ett enda fall i Uppsala till Trafikverket sedan 2008, vilket är den statistik UNT har tagit del av.
Därför är trafikbrott vid järnvägskorsningar inget polisen prioriterar.
– Det är ett så pass bra system med rödljus och bommar, och just eftersom det är så ovanligt med olyckor där fordon är inblandade, säger Conny Salestedt, polisens trafiksamordnare i Region mitt.
Enligt honom är det absolut vanligaste att fotgängare och cyklister bryter mot reglerna.
– Det är ett stort problem inne i stan. Folk orkar inte stå och vänta på att bommarna ska gå upp.
Uppsalabon Anders Söderberg tycker att polisen borde bevaka järnvägsövergångarna mer. Från sin balkong har han utsikt över järnvägsövergången på S:t Olofsgatan, just där olyckan inträffade i helgen. Han hörde själv smällen.
– Man har hjärtat i halsgropen när man sitter här ute, säger han.
Efter mer än tjugo år på balkongen har Anders blivit vittne till såväl personskador som en handfull bilar som fastnat mellan bommarna. Varje dag ser han trafikanter trotsa rödljuset och köra rakt över järnvägsspåren.
– Vissa kör slalom mellan bommarna. Jag hör när de börjar gasa för att ta sats. Och jag har sett både cyklar och barnvagnar släpas under bommarna när det varit ett längre stopp.
Just S:t Olofsgatan och intilliggande S:t Persgatan är två järnvägskorsningar som är hårt belastade av tågtrafik. Enligt Trafikverket är bommarna nere 40 procent av tiden mellan klockan 7 och 9 på vardagsmorgnar.
Men här finns planer på förändring. Under 2024 ska det byggas planskilda korsningar på både S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Gatan kommer i stället att ledas i tunnlar under spåren. Bygget planeras att vara klart 2027.