Ja, tack till lågprisflyg
De flesta Uppsalabor säger ja, tack till en flygplats på bekvämt avstånd varifrån man kan flyga billigt till resmål inom landet och utomlands. Planerna på att starta lågprisflyg från Ärna norr om Uppsala gillas av sex av tio Uppsalabor. Det visar en undersökning som UNT/Temo har gjort.
Det privata bolaget Uppsala Air presenterade ett koncept som innebär att man till Uppsala vill knyta flygbolag med lågprisprofil som ännu inte etablerat sig vid andra flygplatser i Sverige.
Förslaget har redan godkänts av Uppsala kommun. En utredning visade att flygbullret, med den föreslagna omfattning på civilflyget, inte skulle öka nämnvärt jämfört med det buller som alstras av försvarets kvarvarande trafik.
Däremot är avtalen med Försvarsmakten och Fortifikationsverket ännu inte i hamn och dessutom ska Luftfartsverket och länsstyrelsen säga sitt om säkerhet, flygteknik och miljökonsekvenserna. Därtill krävs bygglov för att bygga om vid Ärna.
När drygt 1 000 slumpvis utvalda Uppsalabor intervjuades av UNT/Temo om planerna i slutet av maj månad tyckte 60 procent att man bör starta lågprisflyg på Ärna.
Intresset för lågprisflyg i Uppsala är störst hos männen. Två av tre män i Uppsala vill ha lågprisflyg, bland kvinnorna är det drygt hälften som tycker detsamma.
Lågprisflyget är mest attraktivt för Uppsalabor i åldern 18-29 år. Uppsalabor med en hög utbildning efterfrågar sådant flyg mindre än de som har en enklare skolutbildning.
Det var endast miljöpartiet och vänsterpartiet som röstade nej då kommunstyrelsen i april 2005 gav sitt klartecken till civilt flyg vid Ärna. Det är också bland dessa partiers väljare eller sympatisörer som man i dag hittar det största motståndet till projektet.
43 procent av dem som vid ett val kan tänka sig ge miljöpartiet sitt stöd är motståndare till lågprisflyget i Uppsala. Men samtidigt säger faktiskt en större andel av miljöpartiets anhängare ja till projektet, 47 procent.
Hos vänsterpartisterna är tveksamheten större. Hela 18 procent av dem som uppgav att skulle rösta på vänsterpartiet eller lutar åt att göra det, kunde vid intervjuundersökningen inte säga vad de tycker i denna frågan. 41 procent av vänsterpartisterna sade dock ja och lika många nej.
Stödet för flygprojektet är betydligt starkare hos socialdemokraternas och de borgerliga partiernas sympatisörer.
Bland dessa finner vi det svagaste stödet hos dem som röstar på centerpartiet. Dess kommunalråd Lars O Ericsson tillhör samtidigt dem som har lobbat allra hårdast för att få civilt flyg på den tidigare åkermarken norr om Uppsala.
Är Lars O Ericsson då i samklang med sitt parti?
— Det är väldigt många som tycker som jag i den här frågan, svarar Lars O Ericsson. Men egentligen är det ganska naturligt att det finns en högre andel tveksamma centersympatisörer.
— Centerpartisterna är kända för att prioritera miljöfrågorna. Och innan partiet bestämmer sig slutgiltigt vill vi veta vad miljökonsekvensbeskrivningen och bullerutredningen kommer fram till.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!